Gulvvarme, kolde gulve men 22c i "luft temperatur"

Hej.
Der er mange gode spørgsmål og svar her på siden og tænkte jeg vil også prøve lykken da det er svært at få fat på den lokale VVS pga. travlhed.

I 2021 har jeg installeret gulvvarme i mit hus hvor jeg selv har lagt slangerne, støbt osv. men vvs har koblet slanger på og ført tilsyn. Jeg har også trykprøvet anlægget før gulvet blev støbt for en sikkerheds skyld.
Jeg har et tungt beton gulv på 10-13cm tykkelse i hele huset og 20mm wavin gulvvarme slanger.
Styringen af gulvvarmen foregår via et wavin 9000 system med trådløse sensorer som både kan måle luft temperaturen samt via IR følere måle overflade temperaturen på gulvet.
Det ser således ud wavin 9000 

I elektronikken kan man både indstille "luft" temperatur og også hvor varmt overflade temperaturen på gulvet skal være eks 22-27c. Det skal lige nævnes at lige nu er der beton gulv og ikke installeret noget træ gulv eller tæpper endnu. Der er 10-13cm beton over gulvvarme rørene.
Mit problem er at hvis jeg eks sætter temperaturen på gulvet til 22c så føles gulvene kolde og luft temperaturen er så 21 grader.
Hvis jeg ændre gulv temperaturen til eks 24 grader, så bliver der 23c i huset og gulvene føles stadig ikke varme ( efter 18 timer )
Hvis jeg hæver temperaturen på gulvet til eks 25 eller 27c på gulvet så bliver huset tilsvarende eks 24-26c med andre ord bliver huset alt for varmt.
Luft temperaturen er sat til 20c.
( jævnfør wavin support så fungere anlæget med at den først aflæser luft temperatur og hvis den er opnået så aflæser den den ønskede gulv temperatur og regulere den indtil nivou er nået ).

Jeg har ingen fysisk gulv temperatur måler, jeg har kun IR målere via de trådløse termostater på vægene.

Hvordan dælan skal jeg indstille systemet så mine gulve bliver en lille smule varme uden at luft temperaturen bliver alt for høj. ??

Der er jo ikke noget passivt flow i gulvvarme slangerne ( i hvertfald som jeg forstår det ) og der er kun flow i gulvvarme rørene når telestaterne er åbne og kalder på varme.
( jeg kan dog altid afmontere elektronikken og manuelt lave et passivt flow men ærligt talt det burde den dyre elektronik jo selv kunne finde ud af. )

Selve styringen fungere og systemet kan godt selv lukke/åbne for telestaterne så alting fungere som det skal og kan tale sammen.
Da anlægget er helt nyt så virker alle ventiler også samt termostat som styrer vandet osv.
Jeg har indstillet / kalibreret anlægget jævnfør et skema så alle rum får den rette mængde vand ud fra længden på slangerne.

I toppen af shunter er der en temperatur måler og den siger 35c på "ind" vandet
Den nederste temperatur måler på shunter er 35c lige nu.
Den hvide termostat nederst på billedet er sat på 30c

note..: jeg har set en del billeder af div fjernvarme anlæg og på nogen sidder de blå i i toppen og på andre sidder de nederste shunter.
Det skal siges at pumpe og shunter stammer fra et jem og fix anlæg, men jeg har udskiftet elektronikken til wavin senere hen. På jem og fix billedet af shunter sider telestaterne monteret som vist på billedet så det er burde være installeret korrekt.

jeg håber ikke folk blev alt for forvirret over min beskrivelse ;-)

Jeg beklager rodet, jeg er ved at  renovere og ledninger osv bliver monteret på en pænere måde i fremtiden og ført ud i bryggers. Af plads årsager monterede jeg anlæget i entree, der kommer en murstens kant omkring og et skab så evt vand lækage kan ledes ud i bryggers via et afløb.

på forhånd tak for tip

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget isolering ligger der under betongulvet?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Velkommen på LDS.
Det er “ulempen” ved et godt isoleret hus, at man ikke kan have varme gulve uden at lokalet bliver for varmt. Du må acceptere “kolde” gulve og glæde dig over lav varmeregning.

Søren O
Søren O skrev den 21-10-2021 13:02:22

Velkommen på LDS.
Det er “ulempen” ved et godt isoleret hus, at man ikke kan have varme gulve uden at lokalet bliver for varmt. Du må acceptere “kolde” gulve og glæde dig over lav varmeregning.

enig, problemmet er et velisoleret hus ikke kræver særlig meget varme.

bedste kompromi er at sænke fremløbs temperatur så meget at de er lige lidt over luft temperaturen.

måske kan du have 23-24 grader fremløb (gulv temperatur) og så have 21-22 i luften.

om styringen kan finde ud af det skal jeg ikke kunne sige.
hvis det er et nyt hus med genveks, så skal du sikre dig at genveks ikke bidrager med at tilføre varme (imdblæsnings temperatur kontrol) - den skal ikke eftervarme da varmen helst skal komme fra dit gulv

hilsen en med samme udfordring.
jeg løser det ved at sænke temperatur i de run hvor jeg ikke bekymre mig så meget om gulvtemperatur (soveværelser) og så har jeg temperatur lidt højere i badeværelser for at sikre varmt gulv der
med åbne døre fordeler varmen sig og gulve i stuen og specielt vadeværelser er derfor højere

tak for svar til alle.
Det er nok som i skriver, og så er det jo heller ikke så koldt uden for endnu. Det er eks 10-14c om dagen uden for og eks 8c om natten. Så systemet står stille meget af tiden.
Jeg vil prøve mig lidt frem :)
Det ses at der ikke er noget telestater der er åbne. Så jeg er ret sikker på at problemet er for varm en blandesløjfe temperatur. Så lukkes der ok i meget kort tid og rumtemperatur er opnået. Derefter lukkes og gulve føles kolde det meste af tiden.
Prøv at justere ned på termostat lige under pumpen Du kan f.eks. finde en temperatur på 25-28 grader. Så vil telestater være åbne en stor del af døgnet og du vil få en behageligere gulvtemperatur.
Jeg ser nye huse hvor man helt fravælger elektronik løsningen og kun justerer på denne termostat nogle gange efterår og forår. Så har man konstant jævn varme i huset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
hej tak for svar, jeg tror du har ret. Jeg har nok skruet for højt op i mange timer så jeg aldrig nogen aktivitet på telestaterne. Igår skruede jeg ned på 25 og nu ser det ud som om anlæget kører mere jævnt. Så jeg tror jeg skal eksperimentere lidt med de 25-28c og så må jeg se om 1-2 dage om gulvene føles mere lune når anlæget oftere åbner for varmen.
Når telestater kalder på varme det meste af tiden så er det optimalt. Ved beton gulve skal du ikke skrue op og ned med korte intervaller. Lad den stå på 25 og mærk efter om du / i fryser, så er alt andet lige meget. Hvis det bliver for koldt så må den have 2-3 grader ekstra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Igen.
jeg har muligvis løst problemet med at mine gulve ikke ville blive varme og det var måske et lille dumt problem
som ingen tænker over.

Mit wavin 9000 system har nogle sensorer/termostater på vægen men fordi jeg er ved at renovere har jeg ikke skruet dem fast på vægen men hang bare på et søm som stak 5cm ud fra vægen.
Jeg var godt klar over at termostaten på vægen ikke hang lodret men lidt i en skæv vinkel ind imod muren men tænkte pga. vinklen på det infrarøde øje nederst trods alt godt kunne se gulvet fordi det IR øje sidder i en 45grader vinkel .
Men det har den infrarøde sensor øje åbenbart ikke kunne gøre, og jeg tror det i stedet for har målt temperatur på vægen/mursten.

I går fik jeg den tanke mon mit system har problemer fordi sensor ikke hænger lodret på vægen ?
Så jeg monterede termostaten med infrarød gulv sensor på vægen så den nu sad lodret og flat imod væg.
Få minutter senere begyndte anlægget at måle temperaturen til noget andet end hidtil og blev mere stabil.

dvs tidligere når systemet sender varme afsted så er det måske blevet forvirret når den kan måle luft temperaturen stige men at varmen på "mursten" ikke ændre sig.
Men det er bare et gæt.

Uanset hvad ser det lovende ud med mit problem jeg tror det var løsningen. Nu skal jeg så have fundet den rigtige temperatur på varmen som sendes ud i systemet for at opnå x temperatur på gulvet hvilket jeg vil eksperimentere med i et par dage. ;-)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis