Gulvvarme, kolde gulve men 22c i "luft temperatur"

Hej.
Der er mange gode spørgsmål og svar her på siden og tænkte jeg vil også prøve lykken da det er svært at få fat på den lokale VVS pga. travlhed.

I 2021 har jeg installeret gulvvarme i mit hus hvor jeg selv har lagt slangerne, støbt osv. men vvs har koblet slanger på og ført tilsyn. Jeg har også trykprøvet anlægget før gulvet blev støbt for en sikkerheds skyld.
Jeg har et tungt beton gulv på 10-13cm tykkelse i hele huset og 20mm wavin gulvvarme slanger.
Styringen af gulvvarmen foregår via et wavin 9000 system med trådløse sensorer som både kan måle luft temperaturen samt via IR følere måle overflade temperaturen på gulvet.
Det ser således ud wavin 9000 

I elektronikken kan man både indstille "luft" temperatur og også hvor varmt overflade temperaturen på gulvet skal være eks 22-27c. Det skal lige nævnes at lige nu er der beton gulv og ikke installeret noget træ gulv eller tæpper endnu. Der er 10-13cm beton over gulvvarme rørene.
Mit problem er at hvis jeg eks sætter temperaturen på gulvet til 22c så føles gulvene kolde og luft temperaturen er så 21 grader.
Hvis jeg ændre gulv temperaturen til eks 24 grader, så bliver der 23c i huset og gulvene føles stadig ikke varme ( efter 18 timer )
Hvis jeg hæver temperaturen på gulvet til eks 25 eller 27c på gulvet så bliver huset tilsvarende eks 24-26c med andre ord bliver huset alt for varmt.
Luft temperaturen er sat til 20c.
( jævnfør wavin support så fungere anlæget med at den først aflæser luft temperatur og hvis den er opnået så aflæser den den ønskede gulv temperatur og regulere den indtil nivou er nået ).

Jeg har ingen fysisk gulv temperatur måler, jeg har kun IR målere via de trådløse termostater på vægene.

Hvordan dælan skal jeg indstille systemet så mine gulve bliver en lille smule varme uden at luft temperaturen bliver alt for høj. ??

Der er jo ikke noget passivt flow i gulvvarme slangerne ( i hvertfald som jeg forstår det ) og der er kun flow i gulvvarme rørene når telestaterne er åbne og kalder på varme.
( jeg kan dog altid afmontere elektronikken og manuelt lave et passivt flow men ærligt talt det burde den dyre elektronik jo selv kunne finde ud af. )

Selve styringen fungere og systemet kan godt selv lukke/åbne for telestaterne så alting fungere som det skal og kan tale sammen.
Da anlægget er helt nyt så virker alle ventiler også samt termostat som styrer vandet osv.
Jeg har indstillet / kalibreret anlægget jævnfør et skema så alle rum får den rette mængde vand ud fra længden på slangerne.

I toppen af shunter er der en temperatur måler og den siger 35c på "ind" vandet
Den nederste temperatur måler på shunter er 35c lige nu.
Den hvide termostat nederst på billedet er sat på 30c

note..: jeg har set en del billeder af div fjernvarme anlæg og på nogen sidder de blå i i toppen og på andre sidder de nederste shunter.
Det skal siges at pumpe og shunter stammer fra et jem og fix anlæg, men jeg har udskiftet elektronikken til wavin senere hen. På jem og fix billedet af shunter sider telestaterne monteret som vist på billedet så det er burde være installeret korrekt.

jeg håber ikke folk blev alt for forvirret over min beskrivelse ;-)

Jeg beklager rodet, jeg er ved at  renovere og ledninger osv bliver monteret på en pænere måde i fremtiden og ført ud i bryggers. Af plads årsager monterede jeg anlæget i entree, der kommer en murstens kant omkring og et skab så evt vand lækage kan ledes ud i bryggers via et afløb.

på forhånd tak for tip

Hej. Der er mange gode spørgsmål og svar her på... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kan du oplyse hvilken model af rumtermostater du har - dem vil jeg da gerne tage et kig på (har også en walvin  9000 styring, men har indtryk af mine rumfølere blot måler rum remperatur)

ps jeg har ikke display - kræves det for at indstille de ‘avancerede temperature’ ?.
Hej.
Hej jeg har dem her
https://www.rabat-vvs.dk/shop/wavin-ahc-9000-115613p.html
Bemærk at det er termostaten med IR sensor dvs infrarød sensor som måler gulv temperatur samt luft temp på samme tid.
( jeg anbefaler at søge efter model nummer på pricerunner så du kan finde dem billigere for prisen på siden er totalt urealistisk et gæt prisen burde være max 600kr hvis du køber termostaten løse uden de blå telestater )

Bemærk at der fines 2 modeller.. Den jeg henviser til har et lille øje i bunden af den hvide termostat når den hængerp å vægen. Det lille øje "filmer" i en gæt 30grader vinkel ned på gulvet.
Den kan måle både luft temperatur og gulv temperatur på samme tid.

Hvis der ikke er det lille øje/kamera i bunden af termostaten på vægen så har du den udgave som KUN kan måle temperatur i luften og ikke i gulvet.

Jeg har et wavin 9000 anlæg med touch skærm ( det gør det MEGET nemmere at indstille alting, så den kan jeg varmt anbefale at du evt tilkøber. Det er bare en lille skærm og så et data lan kabel som du sætter i bunden af wawin 9000 så det er nemt at gå til. Jeg anbefaler dog at se nogle youtube vidoer af opsætning.
 Den koster ca 650kr https://www.rabat-vvs.dk/shop/wavin-display-ahc-112699p.html
Årsagen til jeg anbefaler den skærm er det er meget nemmere at indstille alting, og du kan sågar indstille alle termostater på en gang i hele huset via skærmen.

Når du bruger skærmen og har termostaten med luft og gulv sensor som jeg henviser til så findes der 3 metoder man kan styre sit anlæg på.
1). Den kan regulere efter luft temperaturen
2). Du kan instille gulvtemperaturen så den KUN måler gulv temp men ikke luft temp ( det kan jeg dog ikke anbefale da det godt kan blive for vamt i huset )
3). Den kan regulere varmen ud fra luft og gulv temperatur. Med andre ord hvis du sætter gulv max temperaturen til eks 25 grader og luft temperatur til 21 grader så vil dit varme anlæg forsøge at varme dine gulve op til 25 grader MEN hvis det bliver varmere end 21 grader ( luft ) så stopper gulvvarmen.
Med andre ord så bliver det ikke for varmt men derimod så er dine gulve ikke nødvendigvis 25 grader men måske 23c.
Men via skærmen er det bare nemmere at indstille alting..
I skærmen er et ? tegn i øvester højre hjørne. Når man trykker på den så er der nogle gode opsætnings forklaringer

Eneste ting jeg reelt set var lidt i tvivl om er at der er 2 steder hvor man kan indstille temperatur.
Den ene er luft temperatur og den anden er gulv temperatur.. Den del synes jeg var lidt misvisende og man burde have anvendt andre navne.

BEMÆRK at termostaten på vægen med IR sensor IKKE må placeres så sollys kan lyse direkte på den.


ps. Termostaten jeg omtaler kan godt indstilles manuelt via tryk knapperne, men jeg synes det er bøvlet så jeg bruger skærmen det er meget nemmere.

pøj pøj
Jeg anbefaler at man bruger termostat med infrarød gulvføler på f.eks. badeværelse hvor man ønsker lun gulv meget af året. 
Så bør man ellers have meget focus på sin fremløbs / blandesløjfe temperatur. Den stilles så lav at det bliver kaldt på varme en stor del af døgnet. Så har man konstant lune gulve og ikke kolde gulve i lange perioder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis