Reperation af lakeret parket

Jeg har en lille vandskade og slid på et lakeret egetræsparket. Har nogen erfaring med pletslibning og lakering af små områder, eller skal jeg ud i en komplet slibning og behandling? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter pletvis afslibning bør du rense området grundigt for at fjerne misfarvning. Brug brun sæbe med beherskede mængder vand for ikke at beskadige parketgulvet yderligere.

Er lakken mat, kan du lakere pletvis. Overgangen kan jævnes med en passende håndslibning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rens først med brun sæbe og vurder resultatet. Du risikerer at blege for meget i forhold til resten af gulvet med oxalsyre hvis du ikke er meget påpasselig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for tippet! Er i tvivl om lakken er mat eller halvblank. Kan man kun lakeret pletvis hvis den er mat? 
Nej, men det gør det noget lettere. Er lakken halvmat (hvad jeg ikke tror ud fra billedet) kan du bruge blank lak som efterfølgende matteres med ståluld nr. 0000 til rette glans.

Ståluld er som skabt til mattering af lakoverflader.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg har vedhæftet et billede hvor man tydeligere kan se gulvets glans. Jeg tror også der er en mat lak. Er det afgørende hvilken mat lak man vælger for at få det til at passe sammen ved en pletlakering? 
Både og...

Mat lak i dag har ikke nødvendigvis samme glans som en ældre lak. Det er lettere at mattere end polere til højere glans. Derfor mit råd om ståluld.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis