Placering af teknikrum

Hej
Jeg skal til at bygge sommerhus. Huset skal opvarmes med jordvarme. Vi skal også lave udendørs sauna og tænker på, om man kan placere teknikrummet bag saunaen. Det vil i så fald ligge centralt for huset med en afstand af ca. 12 meter hvor det er længst væk. Huset er et H-hus. Jeg forestiller mig, at vi køber et stort rør, hvor alle slanger kan løbe godt isoleret i.
Vil det være en hensigtsmæssig løsning, eller skal et teknikrum altid placeres inde i huset?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
inde i huset, ellers tab af varme.
Rantzau, det var også det jeg tænkte måtte være muligt. Kan der mon blive udfordring med gulvvarmestyringen? Den kører jo trådløst og skal kunne kommunikere med alle termostaterne.
Forslag til hvad der skal isoleres med og hvor meget?
Jeg sværger til kablet kommunikation. Det fungerer 100%, så jeg er ikke den rigtige til at rådgive om trådløse systemer.

Vores hus er højisoleret med min. 400mm isolering mod terræn og gulvvarme overalt. Det betyder fremløbstemperaturen er målt til max. 27grader frem og 23 grader retur. Kredsene er adskilt af 100mm isolering, og hele kanalen mellem hus og anneks/teknikrum er omsluttet af 400mm isolering på alle sider. Til isolering er anvendt flamingo.

Alle pumper og tekniske installationer med bevægelige dele der afgiver lyd er også placeret i annekset/teknikrummet.

Kanalen er støbt i vandtæt beton med dræn og afløb nederst hvis der mod forventning skulle opstå kondens.

Konstruktionen fungerer 100% efter hensigten og er total lydløs. Nu er det kun køleskabet der larmer. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Et lille bi-råd i den anledning:
Sørg for at evt. kabel med fiber/internet sidder et andet sted. Jeg har haft et hus, hvor fiber/antenne endte i teknikskabet, hvor gasfyr sad. Vi fik så internet/antenne via Yousee.
Internettet virkede fint nok, og antennedelen også rimelig godt - der hvor det kneb var med optageboks. Den kræves internetadgang, og der var kun trådfri opkobling mulig. DET fungerede ikke helt godt. Jeg var i kontakt med Yousee mange gange, uden at det blev løst helt tilfredsstillende. Forklaringen var noget med, at modemmet ikke måtte stilles i nærheden af installationer, store metalgenstande osv. Det kan man jo godt sige et gasfyr er.
Da vi boede til leje, og havde brugt de tilgængelige tomrør til antennekabel, så kunne vi ikke trække et netkabel til boksen.

Det er ikke sikkert at det bliver et problem i dit tilfælde, men jeg vil bare advare om problemet.


Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis