Montering af induktionskogeplade

Hej LDS

Den gamle induktionskogeplade er monteret på følgende måde:

Den øverste sorte ledning kommer fra kogepladen.

Ledningen fra den nye induktionskogeplade ser sådan her ud:

Jeg er med på at jord skal forbindes med jord og 0 med 0, men hvad med de tre andre? Jeg har nemlig ikke kunnet finde en beskrivelse af at brun/rød/sort ledere op til dåsen skulle være faser.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal kikke efter et diagram måske de sidder under pladen, men ofte sidder de på ledningen.
Alternativt oplys fabrikat og modelnummer, så kan det nok findes frem.

Men de to af ledningerne skal sandsynligvis til null, og de andre to i hver sin fase.

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan forbinde som vist på billedet.
Altså blå og gå til nul (blå), brun til brun og sort til rød. Jeg ved godt at jeg har byttet om på brun og sort, men det har ingen betydning for funktionen. det passede bare mere farvemæssigt.

fase
Korrigere en lille trykfejl i Fabrins udmærkede forklaring.
Blå og grå til 0
Hvis det er svært at få 2 ledninger ned i den samme klemme, så bruger du kun blå til nul, og laver forbindelse i klemkasse under pladen ( imellem klemme 4 og 5 ) som vist i fig 6 på de 2 første billeder. Den grå afmonteres så i begge ender og klippes af.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du undlader at forbinde den grå, vil jeg mene at det kun er ½ delen af pladen der virker.
Vil du køre 1 fase, så skal de brune og sorte i samme fase, og grå og blå til nul.
Men det vil din installation nok næppe bryde sig om.

Men nu har du jo muligheden for at montere den korrekt, akkurat som den gamle var forbunden.

Vi prøver igen, i morgen --

Hvis der ikke er plads til både grå og blå i klemmen fra installationen, så klip den  grå af i begge ende at tilslutningskablet og brug en af de afklippede stumper til at forbinde mellem klemmerne N1 og N2 (også mærket 4 og 5) vist på ovenstående billede. Sort og brun forbindes til de to faser med brun og rød ledning i tilslutningen.

fase
Hvis den grå ikke monteres SKAL det gøres som jeg skriver
så bruger du kun blå til nul, og laver forbindelse i klemkasse under pladen ( imellem klemme 4 og 5 ) som vist i fig 6 på de 2 første billeder

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen allesammen! Jeg endte med at forbinde pladen på samme måde som den gamle var forbundet, og det ser umiddelbart ud til at den virker som den skal.

Det viste sig, som elmand forudså, at der ikke var plads til to ledninger med kabelsko i klemmen. Jeg var ikke helt frisk på at klippe den grå leder af, så jeg klippede kabelskoene af den grå og den blå og moslede dem ned i klemmen. Er der bedre måder at gøre det på? Findes der noget til at samle ledninger med, hvor det ikke er nødvendigt at klippe kabelskoene?
Du kunne bare have have klippet den grå af i begge ender og have brugt en af stumperne til at lave en lus mellem de to nuller i klemmekassen. Det ville have været det samme. Forhåbentlig har du fået alle korer men ind i klemmen i tilslutningen.

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis