Thermofelt under plankegulv?

Hej LDS,

Jeg har købt et klassisk parcelhus hus fra 1973, hvor jeg skal have lagt nye gulve. Under eksisterende gulve er beton - men jeg ønsker ikke den omkostningsfulde affære det er at bryde gulv op og etablere nyt terrændæk for at få en bedre isolering. Derfor vil jeg høre om jeg kan etablere 7,5 mm thermofelt under svømmende plankegulve. Altså i rækkefølge beton, fugtspærre, thermofelt 7,5mm og til sidst svømmende plankegulv. 

Om Thermofelt kan jeg se, at det kan bruges under tæpper, tæppefliser og parket. Men jeg kan ikke se om det kan bruges under plankegulv.

Kan I gøre mig klogere her?

Til info kan jeg sige, at der i originale tegniner fra huset står skrevet "Under alle gulve isoleres med Rockwoll batte efter fab. foreskrift". Så der må være lidt isolering under beton :) 
Hej LDS, Jeg har købt et klassisk parcelhus hus... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det vil være et fornuftigt valg
du vil helt sikkert fortryde hvis du vælger den tykke
Rantzau skrev den 20-10-2021 21:22:45

Innoplank er kun 11mm tyk, og så er det endnu viktigere med et stabil underlag. At de oplyser brinellværdien er 10 har ingen indflydelse på kravet til underlagets stabilitet.

 Tak for svar Rantzau. Jeg tænker at gå med denne. Mon ikke det bør holde… (?). Og samtidig give lidt fod-komfort.. https://gulvlageret.dk/haro-underlag-1049/isoleringsplade-i-traefiber-p20604 

Når jeg leder efter tekniske informationer i linket til træfiberpladerne, møder jeg kun fluffy informationer som "naturlige træfibre" og "høje økologiske krav", men intet hard core som eksempelvis trykstyrke.

Min umiddelbare opfattelse er, at det hverken er værre eller bedre end Thermofelt til det påtænkte gulv.

Som underlag under gulvtæpper, fungerer træfiberplader udmærket som tager toppen af fodkulden, men som permanent løsning er det ikke optimalt og slet ikke til et fast gulv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 20-10-2021 22:22:00

Når jeg leder efter tekniske informationer i linket til træfiberpladerne, møder jeg kun fluffy informationer som "naturlige træfibre" og "høje økologiske krav", men intet hard core som eksempelvis trykstyrke.

Min umiddelbare opfattelse er, at det hverken er værre eller bedre end Thermofelt til det påtænkte gulv.

Som underlag under gulvtæpper, fungerer træfiberplader udmærket som tager toppen af fodkulden, men som permanent løsning er det ikke optimalt og slet ikke til et fast gulv.

 Hvad vil du så anbefale?

Annonce
Som Bredker foreslår: Vælg et underlag der er beregnet til den gulvtype du påtænker.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 21-10-2021 05:40:38

Som Bredker foreslår: Vælg et underlag der er beregnet til den gulvtype du påtænker.

 OK. Så går jeg med et 2 mm rullekork. Det må være det mest isolerende underlag på kun 2 mm…

det er også et udmærket valg
bredker skrev den 21-10-2021 16:42:41

det er også et udmærket valg

 Tak for jeres svar begge to

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis