Kabeldimmension 16 amp

Jeg har lige læst i anden tråd om ladestik til elbil at 16 amp stik efter nye regler minimmun skal være 4 mm2.

mit spørgsmål er:
gælder det alle 3x16 amp grupper eller kun stik til elbiler
hvornår er disse regler trådt i kraft

jeg spørger fordi jeg har fået opført et hus i 2021 og her er alle ledninger til 16 amp stik udført i 2.5 mm2. Det gælder F.eks. Vaskemaskine, komfur og også 2 udendørs cee stik (det ene stik er ved indkørsel og naturligvis tænkt til elbil men ikke i kontrakt bestil til elbil) . Kontrakt blev skrevet i 2020 Og her står blot at installation udføres i henhold til gældende lovgivning.
kan i evt henvise til en lovtekst som beskriver at 4 mm2 er et krav ved 16 amp sikringer
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger af mange forhold. Bl.a. hvor langt kabel er, og om det ligger frit eller indkapslet i isolering. Så det kræver efter den nye installationsbekendtgørelse en beregning at kunne vælge de rette kabel. I mange tilfælde er 2.5mm2 nok.
Du kan se eksempel på beregning her https://elbogen.dk/dimensionering-bolig/
Du kan være rimelig sikker på, at kravene er overholdt i et nyopført hus.

Mener at f.eks. Clever eller tilsvarende firmaer kræver min 4 mm2 for deres ladere.
Det fremgår på deres hjemmesider.
Det afgørende er effekt på lader.
En anden ting, det er i så fald ca. halv pris at købe 6 mm2 i steden for 4 mm2 kabel.
Det skyldtes at salget er meget større i 6 mm2 end 4 mm2 kabel.
Husk at en almindelig gruppeafbryder kan have svært ved at holde til en vedvarende belastning, som laderen er. Det kan anbefales at bruge en TYTAN afbryder. Jeg har set en smeltet gruppeafbryder (lørdag aften).

fase
Tak for tippet med tytan som godt mærke, jeg har tidligere haft en prøvet en `malmberg` (tror jeg der var)  automatsikring (tror det fås i Harald skrald)  - den holdt i 2 år, så gad den ikke mere.
den blev pænt varm ved vedvarende brug.
Annonce
og hvis din lader skal bruge 16 A så er det klart at foretrække at sætte en 20 A gruppe ind.... for så undgår du at den falder u, ved vedvarende 16 A belastning, og personligt ville jeg ikke i dag "nøjes" med en 2,5 mm2 til en 16 A grp og da det drejer sig om en elbil hvor den måske står belaste i 6-10 timer (eller deromkring) med fulde 16 A så ville jeg personligt selv vælge en 6 mm2.
nu ved jeg ikke hvordan at elektriker firmaet har beregnet sig frem til at der kunne nøjes med en 2,5 det helt store punkt i de nye regler er om kablet ligge i forbindelse med isolering for i så fald skal der ganges med 0,5 til den strøm som kablet kan bære der skal også tages hensyn til om der er andre kabler der er ført frem sammen dette kablet og et par ansre ting, og så kan man altså ikke nøjes med 2,5 mm2 ved 16 A
jeg vedhæfter lige sikkerhedstyrelsens anbefaling til simpel dimensionering den fulde tekst kan findes på www.sik.dk
Tabel til simpel dimensionering

Ledertværsnit (mm²) kobber, isoleringstype XLPE (90°C)

Største mærkestrøm for smeltesikringer type gG
og minikredsbrydere (automatsikringer)
type B og C

1,5

10

2,5

13

16

20

10

25


Enig med frost.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis