Øverste eller nederste rem i vatter

Hej.
Jeg er ved at bygget et værksted på et ældre fundament.
Fundamentet er 28m2, 7x4m. Fundamentet er ikke i vatter, på en langside er der ca 3-4cm højde forskel.
På fundamentet har jeg boltet en rem fast med 12mm bolte som er støbt eller limet fast i fundamentet.

Her starter uenigheden mellem jeg og svigerfar.

Jeg vil gerne lægge remmen i vatter fra starten og derefter bygge skelettet op.
Tænker at det gør den efterfølgende proces meget lettere, beklædning etc.
Det betyder dog at visse steder vil komme en mellemrum op til 3-4cm mellem fundament og rem.
På fundamentet er der selvfølgelig lagt murpap!
Her tænker jeg at lægge træ/murpap/plastik afstandsstykker i ca 20-30cm afstand for at understøtte remmen.

Svigerfar hælder til at det er vigtigere at spænde remmen helt ned til fundamentet for at undgå mellemrummet da murpappet vil miste sin virkning i forhold til fugt/stabilitet/vind og derefter tilpasse de lodrette planker/stolper i forskellige mål/længder så den øverste rem dermed kommer i vatter så tagspærene kommer til at ligge jævnt.

Jeg mener det er mest rigtige, at jo før jo bedre at få konstruktionen i vatter.

Hvad er rigtigt at gøre her?

mvh Carsten
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke der er een rigtig løsning, men nok forskelle i hvor besværlige de kan være.
Din løsning synes jeg lyder fin nok. Det nemmeste må være så tidligt som muligt at få et ordentligt underlag til resten. Med en lige rem er der jo kun eet mål når stolper skal skæres. Du kunne også have sat brædder på siden af fundamentet og have støbt ud så overkanten blev vandret.
Men understøtning med kiler med mere er også ok. Argumentet med at murpappen skulle miste sin virkning forstår jeg ikke. Er din bundrem trykimprægneret?


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Din bundrem skal spændes ordentligt og tæt fast til fundamentet.. du laver topremmen i vatter og saver dine væg reglar derefter.. når skuret beklædes laves dette i vatter selvfølgelig og du vil derfor ikke kunne se at remmen hælder.
Er det dit eller svigerfars værksted? Hvis det er dit, er det vel dig der bestemmer, hvordan det skal se ud.
For at få bunden lige kunne du tage og spænde et par brædder fast med skruetvinger og fylde op med sokkelpuds, så soklen bliver vandret. Din svigerfars planker kunne måske bruges andre steder end i bunden, så du kunne få det materiale, du mener er OK.

fase
mark250119 skrev den 20-10-2021 13:19:08

Din bundrem skal spændes ordentligt og tæt fast til fundamentet.. du laver topremmen i vatter og saver dine væg reglar derefter.. når skuret beklædes laves dette i vatter selvfølgelig og du vil derfor ikke kunne se at remmen hælder.

 Enig. Sådan ville jeg også lave det. Det bliver pænere og mindre synligt på den måde når bunden ikke er helt i vatter.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Annonce
Et det ikke en mulighed at skære en kile af bundremmen, så oversiden kommer i vatter, men den flugter med betonen på undersiden?
Pandamonia skrev den 20-10-2021 18:16:59

Et det ikke en mulighed at skære en kile af bundremmen, så oversiden kommer i vatter, men den flugter med betonen på undersiden?

 Det er da så absolut en mulighed.


fase
Under rem i vater og så støbe ind under med noget sokkelpuds. Så er sokkel og det hele i vater. Murpap skal op under under rem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Undskyld den sene respons, grundet it nedbrud!!!
Kan godt se at det havde været optimalt at sikre at fundamentet er i vatter inden vi går i gang.
Så det endte op med at Svigerfar fik sin vilje da vi var påbegyndt arbejdet og remmen var lagt stramt til fundamentet og boltet godt fast. efterfølgende måtte vi så save alle de lodrette planker til i den længde så de passede.
Vi sørgede for at den øverste rem kom i vatter og så så det ikke så dårligt ud endda.
Svigerfar kom ind over da jeg ikke har bygget før, men blev noget skepsis da han har det med at springe over hvor gærdet er lavest.
Nu er det ene spær så kommet op og mine bekymringer er væsentlige mindre :)

Taak for jeres input og gode råd,

Carsten

Når nu svigerfar har fået sin vilje, så laver I beklædningen, så den er i vatter på undersiden. Det gør at man ikke kan se skævheden udefra.   

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også