Susen i radiatorør - cirkulationspumpe

Hej
jeg bor i lejlighed, der er 2 gennemgående rør mellem lejlighederne til radiatorerne
skyldes susen i radiatorrør altid for højt pumpetryk?
noget jeg ikke kan forstå er, at det er som regel først om aftenen ( fra kl 19/20 og frem) at der er høj susen i rørene
der er ingen susen feks kl 6 om morgen
min radiator er ikke tændt- tænder jeg den bliver susen endnu højere
vicecært oplyse at cirkulationspumpen køre på automatik- bør det ik sikre at der ikke er susen i rørene så?
vh
Peter
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om at i allesammen får lukket ned for jeres varme i løbet af aftenen, når "alle mand er hjemme", så er det ikke nødvendig med så meget vand på radiatorerne.
Dit problem er bare, at aht. dem på øverste etage også skal have vand til radiator, så hvis du bor i stuen og der er 15 etager, så er der mange der kan have "småt men godt" flow, men når der om morgenen er godt træk i radiatorerne igen, så er der flow nok til det ikke suser.

Du kan formentlig komme lyden til livs ved at skifte til radiatorventiler med en større lysning. Så vidt jeg ved er Danfoss RA-G ventilerne et godt bud.
Steensen skrev den 20-10-2021 09:55:45

Det lyder som om at i allesammen får lukket ned for jeres varme i løbet af aftenen, når "alle mand er hjemme", så er det ikke nødvendig med så meget vand på radiatorerne.
Dit problem er bare, at aht. dem på øverste etage også skal have vand til radiator, så hvis du bor i stuen og der er 15 etager, så er der mange der kan have "småt men godt" flow, men når der om morgenen er godt træk i radiatorerne igen, så er der flow nok til det ikke suser.

hej 

tak for svar
undskyld mit sene svar

lige nu er der høj susen i de gennemgående radiatorrør (der er 2)  mellem lejlighederne, hvordan hænger det sammen med det du skriver? Det jo ikke ligefrem aften nu

perhans skrev den 20-10-2021 11:27:03

Du kan formentlig komme lyden til livs ved at skifte til radiatorventiler med en større lysning. Så vidt jeg ved er Danfoss RA-G ventilerne et godt bud.

hej
tak for svar
undskyld mit sene svar 

hvad vil  radiatorventiler med en større lysning (?) gøre?
Mon ikke det er pumpetrykket der er for højt. Prøv at tale med viceværten. Måske er der en gammel cirkulationspumpe uden styring. Den kan sikkert manuelt reguleres i nogle trin - efter varmebehov.
Nye elektronisk styrede cirkulationspumper regulerer selv efter varmebehovet. Hos os er pumpen stillet på konstant tryk.

Søren O
Annonce
Peter92 skrev den 24-10-2021 10:44:08

hej
tak for svar
undskyld mit sene svar 

hvad vil  radiatorventiler med en større lysning (?) gøre?

En større lysning vil betyde lavere hastighed på vandet og dermed mindre lyd. Det forudsætter selvfølgelig at lyden kommer fra ventilerne og ikke et andet sted. 

hvad skyldes pibetone/ konstant tone/ hyleton fra radiator? tonen går væk når jeg skruer op for varmen 
Jeg tror stadig at problemet skyldes for højt pumpetryk.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis