Elbiloplader uden abonnement

Jeg skal have mig en elbil og jeg har en luft til vand varmepumpe får jeg rabat på elprisen og det kan derfor bedst betale sig for mig at få en elbiloplader uden abonnement men det store spørgsmål er hvilken elbiloplader. Jeg har læst en tråd her inde hvor der er en der har fået en Easee oplader men man kan jo få en mobil elbiloplader til 16A CEE stik der lader med 11 kW til ca. halv pris. Den har så godt nok ikke wifi interface, men det har bilen jo så jeg kan ikke helt se hvad jeg får for det 3.000 kr ekstra, hvad er det jeg overser? Er der nogen, der har erfaringer med at lade elbiler uden abonnementsordning de vil dele? 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad har du til rådighed af stik og sikringer?  Er laderen med indbygget RCD relæ?

fase
Jeg har 35A i tavlen men ikke noget stik pt. så det skal jeg have sat op. Der er ikke RCD indbygget i nogen af dem så vidt jeg kan se. Der sidde et gammelt fejlstrømsrelæ i tavlen, ikke helt sikker på hvilken type det er, men det skal nok også skiftes i forbindelse med at stikkes sættes op.
Med nedsat elafgift pga. el-varme kan du sagtens bruge den mobile lader eller en tilsvarende billig-lader fra fx Thansen.
Jeg har lige købt den Easee lader du linker til for 6000 kroner hos TakeCharge.dk til opladning af vores Seat Tarraco. Vi har ikke nedsat elafgift (opvarmer med naturgas), så med Easee laderen kan jeg få refusion på 1,12kr pr. kWh, hvor laderen er koblet op via wi-fi, så jeg ikke selv skal aflæse den. Laderen har også mulighed for automatisk at starte opladningen når strømmen er billigst, den kan hente data om dette fra True Energi. Jeg kan også styre opladningen via app og skema direkte i bilen, men her tages der ikke højde for billig strøm :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tak for svar. Der er meget at lære som ny elbilejer.
Jeg har ikke selv elbil, så nu bliver det lidt anekdotisk, men jeg talte med en bekendt om det der Clever-abonnement, og han havde fået at vide ifm. køb af elbil, at hvis man i forvejen har afgiftsreduktion pga. opvarmning med el, så er man BEDRE stillet med Clever-abonnementet, end man ellers ville have været. Årsagen skulle være, at abonnementet virker sådan, at du betaler dit eget elforbrug som du plejer, og så refunderer Clever den gennemsnitlige elpris over seneste kvartal for det antal kwh, der er brugt i ladeboksen. De refunderer ikke bare din udgift. Dvs. at du betaler uden afgift, og så refunderer Clever MED afgift. Hvis du har fx solenergi, og det egentlig er det, der har ladet din bil, så skulle Clever stadig bare refundere dit forbrug med boksen inkl. afgift. 

Det er som sagt anekdotisk - men det lyder som noget, det er værd at få bekræftet, inden man lægger sig fast på en anden løsning. Jeg havde nemlig også tænkt, at hvis vi fik elbil, så gjorde den reducerede afgift, at vi lige så godt bare kunne få sådan noget som den der mobile lader, som der bliver linket til. Umiddelbart skriver Clever dog på deres hjemmeside, at "hvis du lader din bil til lavere pris end vores tilbagebetalingssats, kan du ligefrem opnå en gevinst på din tilbagebetaling". Altså noget der lyder som om det bekræfter det.
Annonce
Thansen sælger en lader med indbygget RCD, og som kan lade med 25/32A  til lige knap 4000 kr.

fase
@Allan A: Din anekdote er helt korrekt og da jeg hørte det tænkte jeg også det er da for godt til at være sandt og ringede derfor til Clevers kundeservice og fik det bekræftet. Problemet er bare at man jo stadig betaler et abonnement på 799 kr/md og det kan ikke tjene sig hjem på trods af at du får flere penge tilbage fra Clever end du betaler for elen. Jeg har lavet en beregning af den akkumulerede pris for hhv. et Clever abonnement og uden abonnement og med udgangspunkt i et kørselsbehov på 20.000km/år og en e-Niro med et 65kw battteri, der kan køre 420 km/opladning. Det er muligt at tallene er en smule optimistiske men beregningen viser at det ikke hænger sammen med Clever abonnementet når man har reduceret elafgift.

Det skal siges at beregningen går ud fra at man kun lader hjemme. Hvis man lader meget på offentlige ladestandere ændre billedet sig meget og da kan de højest sandsynligt bedst betale sig med et abonnement.
Fint at få bekræftet anekdoten! Og super at du så har kunnet lave en vurdering på et informeret grundlag. Det giver mening, at der må være et punkt, hvor økonomien tipper. Hvis man går ud fra, at 20.000 km er omkring 3.000 kwh årligt, så må man jo så få refunderet også omkring de 3.000 kr, og dem kan man jo så trække fra prisen for at have abonnementet. Der vil være et forbrugsniveau, hvor man begynder at spare penge, men man skal nok køre en del mere end 20.000 km.
Tænker faktisk at det er en temmelig skævvridning af energiforbrug og priser at hvis man har el varme... så får man samtidig billig el til bilen.. men bor man opvarmning fra andre energikilder, så betaler man fuld el pris til såvel bil som alm forbrug......

Altså en ikke lille bonus til elbil ejere der samtidigt har el varme.........

Tænker snart der reguleres så der ikke længere er denne skævvridning, det så man enten betaler el afgift til elbil drift for alle eller at den fjernes for alle el bil ejere..........

MVH Njord
Mig bekendt er `finten` med elvarme reduktion i afgift og så efterfølgende få retur fra cleare inkl afgift piv ulovligt Og ikke længere mulig.
clever er ligeledes begyndt at have et felt ved tilmelding hvor man skal angive om man får nedsat afgift - netop fordi det ikke er lovligt at få nedsat afgift 2 gange for samme el.
(clever betaler ikke afgift af deres strøm, så de penge de returnere til kunder får de af staten fordi kunden allerede har betalt afgiften)

så inden nogen tænker i de tanker så
1. Overvej konsekvens hvis i bliver bustet F.eks. Straf/bøde
2. løsningen vil nok kun vare indtil politikere opdager og kræver samkøring med BBR og evt krav om tilbagebetaling

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis