Smæld / pop(?) i hus

Hej folkens. Første indlæg her.
 
Først og fremmest, så hop til ***, hvis i vil frem til pointen med det samme. :)

Mig og min kæreste flyttede her i sommers hus. Første gangs købere. Da det begyndte at blive efterår, og som regnen kom kunne vi desværre konstatere at taget ikke holdte tæt (trods for god tilstandsrapport). Vi har sidenhen haft tømrere til at vurdere standen. Man har fundet ud af at taget selv er lagt på af tidligere ejere, og de har overspændt skruerne således at tætningsskiven buer opad, og ikke slutter tæt - derudover skal inddækningen skiftes.

Men alt dette er egentlig lidt et sidespring, men muligvis nyttig info til mit reelle spørgsmål.

***
Vi er begyndt at kunne høre et smæld i huset, over (tror vi) soveværelset, flere gange i døgnet. Samme sted. Vores teori er at det er bjælkerne der giver sig grundet fugt fra det utætte tag. Vi har dog ret svært ved at lokalisere lyden, for når vi giver os tid til at prøve at lytte efter kommer den selvfølgelig ikke. Dette er blot en teori.

Jeg har det super svært ved at skulle ringe til en tømmer, og sige at vi kan høre en lyd, men at vi ikke aner hvor det kommer fra. Og kan de overhovedet gøre noget?

Kan vi selv gøre noget? Er det normalt?

- Steven
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De fleste huse har lidt lyde, og det er oftest træ som giver sig. Men det kan også være alle mulige andre kilder lige fra gulvvarme til tagrender. Det har at gøre med at materialer udvider sig (forskelligt) når de varmes op, og nogle gange skaber gnidningen lyd.
Men når du skriver "smæld", så tænker jeg, at det er ret kraftige lyde, og det ville jeg også være opmærksom på. Der er en grænse for, hvornår det ikke længere er normalt.

Et par spørgsmål:
- Hvad er det for en slags hus? (alder, byggemateriale, etager)
- Kan smældene kædes sammen med solskin eller andre store skift i temperatur?

Et par tanker:
- Det kan være, at problemet løser sig selv når taget bliver udbedret (og det skal det vel via ejerskifteforsikring)
- Det kunne måske være interessant at henvende sig til ejendomsmægleren. Han har jo stadig kontaktinfo på sælgeren og må kunne spørge denne om problemet. Sælgeren må have oplevet smældene og har måske undersøgt årsagen. da jeg selv købte hus for mange år siden fandt jeg også et par små mærkværdigheder i den første periode, og her var mægleren flink til at finde løsninger.

Tak for svaret Olof.

Jeg har også haft i tankerne om det var gulvet, radiatoren, væggene osv.
Umiddelbart hælder vi dog mest til at det kommer oppe fra.
Jeg synes personligt, at lyden at relativt højt - i hvert fald så høj, at jeg gerne vil finde kilden til lyden, så jeg kan se om jeg der er noget der kan laves.

Et par spørgsmål:
- Hvad er det for en slags hus? (alder, byggemateriale, etager) 

Det er fra 1964, letbeton, og kun stueplan.
- Kan smældene kædes sammen med solskin eller andre store skift i temperatur?

Min kæreste har hørt lyden i en måneds tid, så da temperaturen faldt. Vi høre lyden morgen, middag, aften, og nat.

Et par tanker:
- Det kan være, at problemet løser sig selv når taget bliver udbedret (og det skal det vel via ejerskifteforsikring)

Vi har ejerskifte på, og vi håber jo også at dette kunne hjælpe på det.
- Det kunne måske være interessant at henvende sig til ejendomsmægleren. Han har jo stadig kontaktinfo på sælgeren og må kunne spørge denne om problemet. Sælgeren må have oplevet smældene og har måske undersøgt årsagen. da jeg selv købte hus for mange år siden fandt jeg også et par små mærkværdigheder i den første periode, og her var mægleren flink til at finde løsninger. 

Vi har haft en fin dialog med sælger, så var måske en god idé at høre dem om de oplevede det samme.


- Steven
vi fik nyt tag på i foråret og nu hører vi store smæld fra taget når der er tempratur sving

 

blackbird skrev den 19-10-2021 16:26:37
vi fik nyt tag på i foråret og nu hører vi store smæld fra taget når der er tempratur sving

Hvilken type tag er det? 


Steven. skrev den 19-10-2021 10:23:25
Det er fra 1964, letbeton, og kun stueplan.
Du skrev, at taget er skruet på. Er det eternitplader?

Jeg har lige undersøgt det lidt nærmere, og i de fleste tilfælde er det tagkonstruktionen, som "smælder" pga. varme/kulde-bevægelser.

Jeg har selv en teori om at tagets farve (mørk bliver fx varmere) og materiale (metal reflekterer fx meget) har en betydning sammen med udluftning, isolering og udførelse af trækonstruktionen. Med andre ord: Nogle tagkonstruktioner vil resultere i større temperaturudsving end andre. Og jo større temperaturudsving, desto større bevægelser og sandsynlighed for smæld.

I enkelte tilfælde vil smældene nok skyldes byggefejl, men i de fleste tilfælde er det formentlig inden for "normalen". Dette må selvfølgelig også afhænge af en vurdering af smældenes voldsomhed og hyppighed - og så har vi jo allesammen forskellige grænser for, hvad vi kan finde os i.
Annonce
Sortblå eternit b6 . Gik fra lys grå

 

Olof skrev den 19-10-2021 20:31:24

Du skrev, at taget er skruet på. Er det eternitplader?

 Ja, det må være eternitplader.

Jeg har rykket lidt hos ejerskifte, for at få en klargørelse af om de vil tage den eller ej - det har jo regnet en del de sidste par dage. 

Indtil da, hvad kan jeg gøre for at midlertidigt stoppe regnen fra at trænge ind i hullerne omkring skruerne? Når jeg er på loftet er det ret tydeligt at der skinner lidt lys igennem ved skruerne.


- Steven
Skru skruerne ud, bøj skiverne til rette eller køb nogen nye og skru skruerne i igen. Du har en selvrisiko på forsikringen på flere tusinde kr., så du kan ligeså godt gå i gang med at skifte skiverne.

fase
S. Fabrin skrev den 22-10-2021 13:25:36

Skru skruerne ud, bøj skiverne til rette eller køb nogen nye og skru skruerne i igen. Du har en selvrisiko på forsikringen på flere tusinde kr., så du kan ligeså godt gå i gang med at skifte skiverne.

 Kan du komme med lidt tips og tricks? Eventuelt anbefalinger til, hvad jeg bør købe? Jeg er ret grøn i alt det her. 


- Steven
Skiver og tilhørende pakninger kan du købe i et byggemarked. Skruerne skrues kun lige så faste at pakningen ligger an mod tagpladen og selvfølgelig holder pladen fast.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis