trykpumpe til 50m slange

Kan denne Trykpumpe fra Gardena 600w 3,6 bar trykke vand gennem en 50m slange?
https://www.pricerunner.dk/pl/347-4004126/Havetilbehoer/Gardena-Classic-Trykpumpe-3000-4-Sammenlign-Priser

Eller er det bedre at gå efter storbroren på 800w og 4,1 bar? Lidt dyrere i drift.
https://www.pricerunner.dk/pl/347-4004180/Havetilbehoer/Gardena-Classic-Trykpumpe-3500-4-Sammenlign-Priser

Og er der nogen som ved, om man kan justere trykket eller er der kun en on/off knap til fuld tryk elle ringen tryk?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du mangler at oplyse om flere ting. Er vandet rent, hvor højt skal det pumpes op, hvor meget drejer det sig om pr. gang?
Pumpen kan kun justeres i tryk ved at anvende en frekvensomformer, men er det nødvendigt. En pumpe (og ventilator) kører efter en trykkurve hvor mængde og tryk følges ad. Normalt angives en maks. ydelse og et maks. tryk. Det er dog normalt ikke aflæst samme sted på trykkurven.
En 2” slange vil være fin, især hvis den er stiv og glat indvendig. Det giver et mindre tryktab, og dermed en større vandmængde.

Søren O
Jeg havde fejlagtigt læst dit indlæg som om du ville bruge en 50 mm slange.
Det er fint med en stor slange, men afhængig af vandmængden tror ikke det er nødvendigt med så stor. Slangen vil give et stort tryktab, men mon ikke en 1” eller 1 1/4” slange ville være tilstrækkelig.

Søren O
Jeg har en Bosch regnvandtønde pumpe , den kører på 18 V batteri , samme batteri som resten af Bosch værktøjer kører på , og med en 25 m standard haveslange er der tryk på , så gardenia 600 W er mere end rigeligt , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Nu synes jeg lige at trådstarter skal på banen igen, så vi undgår den helt store gættekonkurrence.

Søren O
Beklager det sene svar. Jeg kan godt se at mit indlæg mangler lidt detaljer nu hvor I nævner forskellige faktorer som spiller ind.

Vandet skal vel pumpes 2 højdemeter og gennem en 50m gardena vandslange på tromle som denne
https://www.10-4.dk/varer/hus-have-og-fritid/gardena-haveslanger-og-tilbehor/slangevogn/Gardena-Aquaroll-L-Easy-1949659

Nogle gange vil den være helt udrullet - andre gange ikke. Når den er rullet noget ind, så vil der jo komme et par højdemeter mere på.

Ud fra jeres indlæg, så tror jeg den lille model 600w er fint til mit brug. Med aktuelle energipriser, så skal man jo ikke bruge unødvendige watt :-)

 
Der skal nok komme vand ud af slangen, men en større slange ville give mindre tryktab og mindre elforbrug. Vandmængden der kommer ud af slangen vil omtrent svare til hvad der vil komme gennem slangen hvis du kobler til din almindelige vandhane.

Søren O
Der er en "dum ting" ved en trykpumpe, den skal altid først spædes op med vand i det lille hul foroven inden den kan suge. Faktisk skal hele sugeslangen osse først være fyldt med vand, men det kan så til dels løses ved at sætte en kontraventil på enden af sugeslangen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis