Bunddække til ny hæk - skærver?

Er der et godt og billigere langtidsvirkende alternativ til bunddække til hæk end skærver?
Findes der sten eller andet som er billigere end 900,- pr. 15m2 dække
https://www.jemogfix.dk/granitskaever-graa-stenungsund-16-22-mm/4173/9058472/

Jeg skal have 50m dobbelt bøgehæk og den skal være så vedligeholdelsesfrit for ukrudt som muligt. Derfor tænker jeg fiberdug med 5cm skræver ovenpå. Det er ca. 3 ton skærver til knap 3.000,- i alt.

Flis formulder og skal fornys løbende, så det ser jeg ikke rigtigt som brugbar.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I mine øre lyder det som en vanvittig løsning at etablere ukrudts dug og 3ton skærver under en hæk. Det vil kræve meget mere arbejde at etablere og fjerne det igen, end at luge hækken nogle gange om året, indtil den er tæt nok til at holde ukrudtet væk.

Jeg tror du slipper nemmest ved at luge hækken grundigt 3 gange årligt. Den bliver hurtigt tæt, kvæler ukrudtet. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg ser et stort problem i de nedfaldne blade.. dine dyre skærver vil hurtigt være dækket..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Enig i i de andre punkter. Plus når du skal til at samle blade og grene op (efter klipning) så får du en masse skærver op, som genbrugspladen ikke er glade for at få sammen med have affald. Så nej, heller noget flis der holder ukrudtet væk indtil hækken er stor nok til selv at holde ukrudtet væk.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Brug aviser til afdækning og et lag flis ovenpå så de ikke flyver væk. Når hækken er blevet en meter høj efter 1 eller 2 år, har den så godt fat at den ikke har brug for "konkurrence beskyttelse" mere, og så er dit flis sikkert også formuldet.  

Jeg lagede granitskærver i min forhave sidste år, helt ud til hækken... Det giver god plads til skvalderkål og snerle, som elsker at vokse i skærverne, og som før blev holdt nede af græsslåmaskinen   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Gratis alternativ kunne måske være at opsamle dit græsafklip og lægge under hækken i en god tykkelse. Det kvæler ukrudt og du kan hele tiden efterfylde, samt du slipper for at køre det væk i en periode.
Kræver selvfølgelig en græsplæne af en vis størrelse  

Bare kald mig BBB 
Bare rolig. En velvalgt hæk skal nok tage livet af ukrudtet (sagde manden der bor på landet med kilometervis af hæk).   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Big Bam Boo skrev den 18-10-2021 22:19:47

Kræver selvfølgelig en græsplæne af en vis størrelse  
Og en der er fri for frøstande og ukrudt, ellers er det godt nok kontraproduktivt!   

 


Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg har haft det, under en lille hæk, som skjulte en kompostkasse. Det virkede fint. Der var "rugbrød" som kanter, for at holde på stenene. Eftersom det var et lillebed, så var det overkommeligt.

To af hækkene omkring min grund hævet ca. 1 meter over niveau, og holdt på plads af gamle knækfliser. Plateauerne er ca. 1 meter bredde, så man kan gå oppe og klippe hæk på en stige. Der er sort ukrudtsdug under og ca. 5 cm sorte småskærver. Tror der er 5 tons. Jeg hentede dem i trailer ved noget der hedder "Materialepladsen", som er el lokalt firma på sjælland. Prisen er noget med 75 kr./100 kg., det er lidt billigere end din pris, men "koster" kørsel.

Når man klipper hæk "over sten/skærver", så er tricket at lægge en presenning ud under hækken, som afklippet falder ned på (i hvert fald det meste). Man trækker presenningen med sig. Ind i mellem hælder man indholdet op i traileren.
Resterne må  man rive/støvsuge op.


Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis