Støj fra fjernvarmeunit og radiatorer

Hey!

Jeg søger lidt sparring ift. mit fjernvarmeanlæg. Det er et anlæg fra 2005 med direkte tilslutning og trykdifferensregulator. Da jeg købte huset for 3 år siden blev to radiatorer sløjfet (to små radiatorer på nok 40-50 cm, én på badeværelset, én i køkkenet). De efterfølgende vintre kan jeg konstatere en enormt generende støj fra fjernvarmeuniten og fra alle radiatorer når udetemperaturen falder til omkring 10C og derunder. For nyligt er alle termostater+ventiler udskiftet på samtlige radiatorer, og det er tjekket for luft i de enkelte radiatorer.

Jeg har en idé om, at støjen opstår inde et sted i selve fjernvarmeuniten, som så forplanter sig til resten af systemet - men jeg kan selvfølgelig tage fejl. Det er en HØJ larm, som vækker mig om natten. Ikke en dunken/banken, men nærmere en meget høj, vedvarende susen i rørerene.

Afkøling er lidt svingende, men nok omkring 25-28 C i snit (forskel på fremløb og retur). Så ikke helt optimalt.

Jeg har brugt efterhånden mange timer med at konsultere google, som fortæller mig, at støj i anlægget ofte skyldes trykdifferensregulatoren - enten er den indstillet forkert eller defekt. Nu er jeg så langt fra VVS-ekspert, men jeg er begyndt at tænke på, om det kan skyldes de 2 radiatorer der blev fjernet for de tre år tilbage lige da jeg flyttede ind - betyder det at trykket nu er for højt, fordi der ikke længere er samme antal radiatorer? Eller kan der være andre årsager til den generende støj?

Den trykdifferensregulator jeg har mit anlæg kan ikke indstilles btw, den er fabriksindstilling til 0,1.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du beskriver, er typisk for en fjeder reguleret ventil, at den kommer til at stå og "synge".

Når du har problemet, kan du ændre lyden ved at skrue op eller ned for en eller flere af dine radiatorer?
I givet fald, så er det pga. du rammer resonans hastigheden på en ventil, f.eks. din differens tryks ventil.

Jeg har selv haft oplevet problemet i en lejlighed hvor det var den ene af mine radiator termostat ventiler der begyndte at "synge", men det forsvandt lige så snart jeg stillede på termostaten

 

Det kunne godt lyde som om det er din trykregulerings ventil der laver ged.
Har du selv en cirkulations pumpe også?

 

Nej, ingen cirkulationspumpe. Vedhæfter lige (uskønt) billede af krabaten.
Når jeg lægger øret til er støjen højest lige ved returløbstermostaten - som iøvrigt heller ikke lader til at virke. Returtemperaturen bliver i hvert fald ikke lavere af at skrue helt ned for den. Men det "kan" den måske heller ikke hvis trykket er for højt? 
- Har haft gang i pejsen her til aften. Nu er der så saligt stille fra rørene (så længe det nu varer).   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis