Køkkenhave jord

Hej jeg har hentet noget harpet muld og noget kompost tror jeg det er på kontænerpladsen, harpet muld er ikke fra kontænerpladsen, mit spørgsmål lyder nu har jeg prøvet at plante stiklinger i harpet muld og jorden er fuldstændig tæt og bliver hurtigt tør, og så har jeg prøvet at plante i noget fra jem og fix det er dejligt blødt og holder vand i lang tid, jeg har fået at vide jeg skal blande Ca 5 cm af komposten på mit muld jeg vil lave højbed med grøntsager, og så blande det sammen med mulden, men skal jeg købe nogle sække fra jem og fix for at jorden er nem og arbejde med og får at grøntsagerne og urterne får nem ved at vokse i en mere luftig jord, og hvis jeg skal hvad skal det være, spagnum, prikle jord, så jord? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til stiklinger fungerer bedst med lige dele ugødet spagnum og bakkesand. Stiklinger må ikke få gødning når de danner rødder.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Spagnum gør jorden sur, da det gør den stadigvæk er igang med kompost processen.
kompost fra genbrugen er stadigvæk aktiv, men hvis du blander den med din harpede muld 1:5 (kompost/muld) så skulle du få en fornuftig blanding, du kan plante i med det samme, om end du skal passe på med hvis der er for meget kompost, så brænder du rødderne af.

 

Stiklinge skal sættes i neutral kompostagtig gro medium blandet op med groft grus , jeg bruger også at tilsætte  perlite til de mere svære ting , og aldrig rodhormon , og jeg får stort set altid en rodudvikling , selv på træer .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Du ødelægger vigtig natur ved at bruge spagnum https://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/jordbehandling/518.html

Jeg bruger Hjemmelavet kompost af grenmuld, det holder fantastisk på vand, er luftigt og godt til spire :)


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
De forskellige vækstmedier til stiklinger der er nævnt kan alle bruges med held, men ikke alle planter slår lige let rod.

Den jeg har nævnt har vist sig at være bedst til roser som ønskes vokse på egen rod som godt kan være en udfordring. Det ønsker jeg da vi har store bede med gammeldags roser hvor antallet ikke opgøres stykvis men i snese eller dusin, og det er et sisyfosarbejde et fjerne vildskud hvis roserne er okulerede.

Blandingen jeg har nævnt er lige velegnet til hæl- og nodestiklinger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis