Udskift Fuga m. Zigbee dreje lysdæmper, hjælp med ledningerne

Hej, jeg ville prøve at udskifte kontakt men jeg forstår ikke ledningerne. Er der nogen der vil prøve at forklare hvordan jeg kommer videre?

Dette er den eksisterende kontakt:

Den styrer loftslamper og er i korrespondance med en tilsvarende på en anden etage (Den kan jeg også vise billeder af hvis det er relevant..?)

Den nye kontakt har disse input:

Og dens manual har disse to eksempler

Men hvordan søren oversætter jeg de eksisterende 5 ledninger til den nye??

Mvh Jon
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det er ikke entydig, men jeg prøver.
De 2 brune i afbryder sættes i L klemme i dæmper
De 2 grå sættes i klemme med bølgelinje
Der monteres en lille stump ledning fra Cx klemme til klemme med bølgelinje ( uden neutral)
I første omgang monteres den sorte ikke men får en samlemuffe.
Den sorte afmonteres i den anden korrespondance afbryder og får en samlemuffe
Den/de grå i den anden korrespondance får ligeledes en samlemuffe.
Nu skulle det gerne virke med lysdæmper alene UDEN at den anden korrespondance virker.

Er det ok så skal du have den sorte monteret igen i den anden korrespondance, men først skal du have indkøbt en fjeder som du kan montere under tangent, så denne bliver fjeder påvirket og kun giver signal når du trykker på tangent. Hvis det virker omvendt altså kun afbrudt signal når du trykker så vendes tangent så fjeder virker modsat. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-10-2021 16:29:33

Velkommen på lds.
Det er ikke entydig, men jeg prøver.
De 2 brune i afbryder sættes i L klemme i dæmper
De 2 grå sættes i klemme med bølgelinje
Der monteres en lille stump ledning fra Cx klemme til klemme med bølgelinje ( uden neutral)
I første omgang monteres den sorte ikke men får en samlemuffe.
Den sorte afmonteres i den anden korrespondance afbryder og får en samlemuffe
Den/de grå i den anden korrespondance får ligeledes en samlemuffe.
Nu skulle det gerne virke med lysdæmper alene UDEN at den anden korrespondance virker.

Er det ok så skal du have den sorte monteret igen i den anden korrespondance, men først skal du have indkøbt en fjeder som du kan montere under tangent, så denne bliver fjeder påvirket og kun giver signal når du trykker på tangent. Hvis det virker omvendt altså kun afbrudt signal når du trykker så vendes tangent så fjeder virker modsat.

 Tak, det må jeg prøve! Jeg forstår det her layout fra hvad du skriver:

Dvs. to ledninger i én klemme på den nye kontakt.
Ja, det er rigtigt. Færdiggørelsen med den anden korrespondance kommer, når du får købt fjederen til at lave korrespondancen om til en trykkontakt.

fase
Nemlig, og afbrydelsen i den anden kontakt er vigtig for at det ikke forstyrrer ( overrouler ) din dæmper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Puha jeg har kæmpet for at komme tilbage til dette projekt!, jeg har nu prøvet at installere dæmperen og det ser rigtig fint ud. Tak for hjælpen!

Jeg kan godt gå videre med installation af fjeder i den anden korrespondance, men er der egentlig mulighed for at installere en lysdæmper i stedet? Det er denne jeg har installeret i 1. korrespondance:Så jeg tænker det egentlig ville være pænest og nemmest hvis begge er drejedæmpere... Men kan jeg installere en drejedæmper i 2. korrespondance? Skal det være en smart-dæmper, eller hvordan kan det fungere?

Annonce
gaggle skrev den 05-12-2021 23:23:59

Jeg kan godt gå videre med installation af fjeder i den anden korrespondance, men er der egentlig mulighed for at installere en lysdæmper i stedet? Det er denne jeg har installeret i 1. korrespondance:Så jeg tænker det egentlig ville være pænest og nemmest hvis begge er drejedæmpere... Men kan jeg installere en drejedæmper i 2. korrespondance? Skal det være en smart-dæmper, eller hvordan kan det fungere?

 Prøv at tænke dig senariet, hvor du på den ene har sat en lysstyrke og på den anden nu vil skrue ned for lyset. Men den første har jo sat styrken for lyset, så det går ikke. med to lysdæmpere til samme lampe.


fase
S. Fabrin skrev den 05-12-2021 23:36:12

 Prøv at tænke dig senariet, hvor du på den ene har sat en lysstyrke og på den anden nu vil skrue ned for lyset. Men den første har jo sat styrken for lyset, så det går ikke. med to lysdæmpere til samme lampe.

 Jeg syntes også det lød spøjst, men det er jo en elektronisk dæmper så der er ikke en fysisk intensitet på knappen, den drejer bare rundt. Så jeg ved ikk' om det hele bare kunne virke? Jeg syntes jeg har set lysdæmpere i korrespondance men må lige tænke igennem om det rent faktisk var fælles dæmpere til samme lys.

Ifølge diagram i starten af tråden skal din korrespondance være en strøm impuls. Så der skal være en efbryder der med en kontakt som er fjeder påvirket. Så går den tilbage til afbrudt stilling når du slipper kontakt.
Denne kontakt skal så have fast fase og de anden ledning skal gå til P i din dæmper. Den kan sikkert være den sorte ledning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ved godt at der skal købes nyt ind, men har du overvejet denne: https://www.wattoo.dk/lk-fuga-lysdaemper-touch-ir-350-uni-1067003858-1067003861-1067003874#ws-productView-desc

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 06-12-2021 13:19:50

Ved godt at der skal købes nyt ind, men har du overvejet denne: https://www.wattoo.dk/lk-fuga-lysdaemper-touch-ir-350-uni-1067003858-1067003861-1067003874#ws-productView-desc

Altså til 2. korrespondance? Så den 1. stadig er zigbee dæmperen? Jeg er i hvertfald fint med på at købe hvad der skal købes for at få zigbee-kontrol ind i alle lamperne men jeg havde sgu’ ikke tænkt korrespondance problemstillingen ordentligt igennem :)

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis