Vandtryk er for lavt til opvaskemaskine - hvordan fikser jeg det?

Hej folkens,

Jeg bor i 3. sal i en gammel etageejendom. Vi har tidligere haft problemer med vandtrykket til opvaskemaskinen, men jeg tilskrev det gamle rør. Nu har vi fået helt nye stigrør i hele opgangen, men jeg oplever stadig at maskinen har bøvl med at tage vand ind. Her er et billede af hvordan rørene er sat op lige pt. Vandet kommer ind under skabene, løber op gennem måleren, og første afgang er til min vaskemaskine (som aldrig har brokket sig over manglende vandtryk). Dernæst løber det igennem et lille kort rør, og så ud i anden afgang, som er til opvaskemaskinen, og tilsidst op til køkkenarmaturet.

Problemet opstår, når maskinen tændes, og forsøger at trække vand ind. Man kan høre den står og venter på tryk, men der sker ingenting. Den eneste måde man kan få den til at suge vand ind, er ved at lukke for hanen til den, og lige når den begynder at forvente vandtryk, så skynde sig at åbne hanen, som om den skal have et "skub" for at begynde at suge. Herefter går det fint med at tage vand ind, indtil den skla køre en skylle-runde, hvor samme problem opstår. Det er desværre rimelig fucking uholdbart at babysitte sin opvaskemaskine hver gang den skla køre... Jeg har af anden grund måtte skifte maskinen ud, og har haft samme problem med begge maskiner. Derfor tænker jeg ikke at det er noget der er galt med maskinen.

Er mit setup her lavet forkert fra et VVS-synspunkt, og ville jeg kunne gøre noget for at ændre det? Jeg har ikke noget imod at betale en VVS'er for lige at komme ud og ændre i det, og jeg kan sådan set også godt selv rode med det, hvis det ikke er for bøvlet at skifte. F.eks. hvis I tænker der skal en anden afgang på, som virker bedre, eller lignende (måske en rigtig ballofix?)

På forhånd tusind tak

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Noget tyder på manglende vandtryk. Det rigtige vil være at måle vandtrykket ved første vandhane, så få fat i et manometer som kobles til en slangeforskruning der passer på vandhanen. Så måles vandtrykket uden forbrug, derefter måles med fuld åben for det kolde vand ved køkkenvasken. Lad os få de 2 trykmålinger.

Søren O
Skiftede du også slange og aquastop da du skiftede maskine?
Bare for at være sikker på at det ikke er det der på en eller anden måde blokerer.

Bare kald mig BBB 
Prøv at skifte hanen i stedet.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

BOFH skrev den 16-10-2021 20:30:55

Kan du prøve at lave en prøve på hvor lang tid det tager at fylde f.ex en 5L spand? Er det samme tid fra alle 3 udtag?

/BOFH

 Den information er ret væsentlig, og den tid fra køkken hanen skal være med perliator/belufter fjernet.


 

Annonce
Tak for jeres input alle sammen. Jeg endte med at bytte rundt på vaskemaskine og opvaskemaskine, og så begyndte vaskemaskinen at få problemer. Så jeg endte med bare at bestille en ny hane i stedet for den der gav problemer, og det løste det hele. Tror måske ventilen indeni er gået sig en tur.

I den type vandhane er “pakningen“ over ventilsædet fjederbelastet så der er indbygget kantraventil i vandhanen. Vandhanen har dog bedst af at blive brugt, ellers kalker delene i vandhanen til. Prøv at lukke og åbne hanen nogle gange, måske hjælper det. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis