Shunt - hvad gør denne returreguleringsventil?

Hej med jer

Jeg har en Uponor 23B gulvvarmeshunt, som på foto. Det er fint nok, men jeg kan ikke gennemskue, hvad reguleringen på returen gør?
Kan I hjælpe?
Den kan indstilles til forskellige niveauer, ligesom hanerne, på kredsene på fordelerrøret kan..

Jeg har fundet dette skema, men ved ikke helt, hvordan det skal læses:

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen bud?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

ev elmand skrev den 16-10-2021 23:30:15

Det er cirkulations pumpen En Vilo pumpe. 

 Ja, men hvad gør den røde reguleringshane?

Denner placeret nederst til højre på 1. Foto

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det kunne godt ligne en ventil til forindstilling af vandmængden så der er det rette flow over shunten fra returen. 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Det lyder sandsynligt🙂
KanI så også gøre mig klog på, hvilken konsekvens det vil gave at åbne for meget eller lidt? Og måske endda råde til, hvor meget den burde åbnes?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
For meget åben, giver for stort flow, hvilket gør du bruger mere energi end nødvendigt på at pumpe vandet rundt.
Det gør dig dog i stand til at få større varme mængde igennem ved samme temperatur differens, eller gøre dig i stand til at have lavere fremløbs temperatur for at opretholde samme varme afsætning.

 

Fremragende..
Kan man (for at jeg skal forstå noget, er det sat lidt på spidsen 🙂)
Sige, at hvis den er lukket drøner det samme vand rundt i kredsene, hvis den er åben tages der nyt vand med hele tiden?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg skifter lige mening. Havde fejl.tolket det sidst jeg skrev.

Den røde er til begrænsning/max flow retur til central varme anlægget, de to "huller" er til gulvarme kredsene.

Det betyder den røde begrænser hvor hurtigt vandet kan strømme fra shunt kredsen tilbage til fyret, underordet hvor meget varmt vand termostat ventilen vil lukke ind, så bliver det begrænset af hvor meget den røde siger er max. Lige som man på nogle termostater har en "forud indstilling" nede under termostaten integreret i ventilen, så den MAX kan lukke en vis mængde ind. Her er det så bare en max mængde ud.

 

Spændende.. tak Steensen..
Har du et bud på, hvordan den mon bør indstilles?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Kræver jeg kender mere til dit anlæg, andet end at "det er en gulvvarme shunt".

Hvor mange kredse
hvor mange m2 opvarmer de
let eller tung gulvvarme
hvilken varme kilde har du

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis