Shunt - hvad gør denne returreguleringsventil?

Hej med jer

Jeg har en Uponor 23B gulvvarmeshunt, som på foto. Det er fint nok, men jeg kan ikke gennemskue, hvad reguleringen på returen gør?
Kan I hjælpe?
Den kan indstilles til forskellige niveauer, ligesom hanerne, på kredsene på fordelerrøret kan..

Jeg har fundet dette skema, men ved ikke helt, hvordan det skal læses:

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej med jer Jeg har en Uponor 23B gulvvarmeshunt... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Anlægget er som afbilleder, blot Alpha2l pumpe.
Der er Uponor vario fordelerrør, med 9 kredse, 6 af dem er i brug. (Resten forventes ibrugtaget, næste år)
Styring er Uponor Smatrix.
Der opvarmes ca 50kvm. Ca 18 af disse er let gulvvarme (terrændæk uden beton) de resterende er indstøbt.
5 af kredsene er ført i 16mm rør, 1 kreds (på første sal) er 20mm. (Ca. 12kvm)
Varmekilde er nyere naturgaskedel.
Spørg endelig, hvis der mangler info 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er også radiator. (3 mindre på 1.sal, samt 1 større (ca. 60x300cm) i stuen.
Det vil der også være, når al gulvvarme er etableret.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvad køre du med af fremløbs temperatur på dit centralvarme anlæg?

 

Min første tanke er du skal forsøge dig frem.
hvad har du sat termostaten på gulvvarme shunten til? Hvis dit gulvvarme vand skal holde 25 grader, så kræver det jo mindre tilførsel af centralvarme, end hvis det skal holde 30 grader, så det har også indflydelse.
Ligger din gulvvarme kreds' temperatur tæt på centralvarmefremløbs temperaturen, så skal der større flow til/fra (ventilen skal være meget åben for ikke at være begrænsningen) mens stor temperatur forskel mellem central og gulvvarme kræver mindre flow til/fra centralvarmen (den røde ventil kan være mere lukket)

 

Shunt Fremløb er vist lige over 30 (kan lige verificere i morgen) og retur 25 (jf. Temperaturer på fordelerrørene.
Termostaten står mellem 3 og 4, vistnok ca. 30 grader..
Det giver god mening, som du forklarer det.
Vil det give mening at starte på, måske 90% åben og så regulere lidt op/ned?
Der er godt nok mange faktorer at justere på her, jeg bliver helt svedt!

Jeg har måttet skrue pumpen op til max (3 streger) kan det være rigtigt?
Skal siges jeg har meget svært ved at indregulere, efter jeg har fået de seneste 4 kredse tilsluttet..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er simpelt hen SÅ mange faktorer, så det kan man ikke "bare lige" sige.

At du har 5°C afkøling mellem frem og retur, betyder du " i det hele" har ok flow på dine gulvvarme kredse "til sammen".
Du kan starte med at finde ud af om nogle af kredsene er mere varme end andre på retur. Dem der er "for varme" på returen, de har ikke nok afkøling, og flowet kan reduceres (N-5 indstilling under telestaten). Dem der er "for kolde", har ikke nok flow, og du skal skrue op på flowet. Du skal have 3-5° afkøling per kreds.
90% på udløbet så har du i hvert falde ikke "for lidt" kapacitet, men du kan garanteret sagtens lukke mere ned, men i sidste ende, så er det vigtigste at din tilgangs termostat kan regulere ordentligt, frem for at begrænse udløbet.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis