El til pumpebrønd

Håber på lidt kyndig el vejledning.
Jeg skal have installeret en pumpebrønd til sort spildevand, og ville i den forbindelse sørge for at få ført det korrekte kabel uden inden jeg hidkalder elektrikeren og kloakmanden for tilslutning.
I brønden er der et kabel med 3 sorte og 3 brune ledninger, samt et jord.
Manualen anbefaler 3x400v hvis muligt.
Spørgsmålet lyder så hvilket type kabel jeg skal nedgrave?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billede 1 siger 3 faser og en jord, så et 5 leder kabel er oplagt. 1,5mm2 er fint, der står 2A så det er temmelig lav strøm - men tjek lige effekten/strømforbruget.
Hvis kablet skal være meget langt, skal du muligvis op i kvadrat - af hensyn til spændingsfaldet.
Sørg for at købe et der er beregnet til nedgravning.
Der er desuden nogle regler om nedgravnings-dybde og beskyttelse af kabler i jord hvis det skal være helt efter bogen.
Du får ikke mere end 230V på een leder i DK, men 400V i mellem 2 faser. Installationskabler er alle lavet til de spændinger.
Som jeg ser det så er det vel ikke pumpen der bruger de 2A, men det lige noget til noget styring af en art...men måske jeg tolker forkert. Selve pumpen bruger måske noget mere så for at kunne beregne kablets kvadrat så skal der lidt flere oplysninger frem så f.eks længde fra tavle og til pumpen samt pumpens forbrug.... 
Husk endvidere at trække kabel til alarm for høj vandstand. Alarmpanelet skal sidde i bygningen


 

Hvilken Grundfospumpe drejer det sig om? Der er på billedet vist en styreenhed, hvilket betyder, at der kan være indbygget temperatursikring i pumpen, så pumpen skal styres via en kontaktor/motorværn.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 15-10-2021 15:40:16

Hvilken Grundfospumpe drejer det sig om? Der er på billedet vist en styreenhed, hvilket betyder, at der kan være indbygget temperatursikring i pumpen, så pumpen skal styres via en kontaktor/motorværn.

 Hej S. Fabrin

Det er en Grundfos SEG AutoAdapt

SEG.40.12.E.2.50B

mfrost skrev den 15-10-2021 15:10:37

Som jeg ser det så er det vel ikke pumpen der bruger de 2A, men det lige noget til noget styring af en art...men måske jeg tolker forkert. Selve pumpen bruger måske noget mere så for at kunne beregne kablets kvadrat så skal der lidt flere oplysninger frem så f.eks længde fra tavle og til pumpen samt pumpens forbrug.... 

 Hej mfrost

Her er hvad jeg lige kunne finde om pumpen. Kablet skal løbe små 20 meter:

Elektriske data
Optagen effekt - P11.8 kW
Mærkeeffekt - P21.2 kW
Netfrekvens50 Hz
Mærkespænding3 x 400-415 V
Spændingstol.+6/-10 %
Maks. antal starter pr. time30
Mærkestrøm3.2/3.2 A
Startstrøm21 A
Mærkestrøm ved nulbelastning1.9 A


så er 5 x1,5 m2 ok kabel og den kan starte på 10 A sikring. Men det skal på en 3 faset gruppe. Har du kun 16 A 3 fasede grupper så vil jeg anbefale 5 x 2,5 m2 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-10-2021 23:25:20

så er 5 x1,5 m2 ok kabel og den kan starte på 10 A sikring. Men det skal på en 3 faset gruppe. Har du kun 16 A 3 fasede grupper så vil jeg anbefale 5 x 2,5 m2 

 Perfekt.
Tak Erik 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis