Flytte førersæde længere bagud.

Halløj i Gruppen.

Jeg har købt en Suzuki Ignis årgang 2007. Da jeg har lange ben, er kørestillingen ikke perfekt, så nu har jeg flyttet førersædet ca 8 cm bagud, så nu sidder jeg perfekt i bilen. Jeg er bagefter kommet i tanke om, at det jo er en konstruktionsmæssig ændring og nu er mit spørgsmål: Er det lovligt?
Det skal lige tilføjes, at måden jeg har gjort det på er særdeles solid, uden at være "overkill".

Idet jeg håber, at der nogen herinde der ved noget om ovenstående.

Mvh. Finn Petersen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tvivler stærkt på at det er lovligt. Det er jo, som du skriver, en konstruktionsmæssig ændring. Det er mig bekendt ikke lovligt, også selvom at det er solidt lavet. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Det skal lige tilføjes, at alle originale beslag er brugt, samt at bundbeslag ikke er flyttet, det er kun sædets beslag der er flyttet bagud. Det er lavet ved, at jeg har lagt en 30 x 15 mm aluminiums stang oven på de originale bundbeslag og boltet fast i de originale huller, derefter er sædebeslag flyttet 80mm bagud og boltet fast i de originale huller i sædebeslagene.

Men du har nok ret, det bliver det ikke mere lovligt af.
Lovligheden får du at vide, når du skal til syn med bilen. Der sker ikke andet, end at du bliver bedt om at komme til omsyn. Bilen er vel ikke blevet mere farlig for andre og dig selv, fordi du har flyttet sædet 8 cm. bagud.

fase
Det kunne være at evt. side airbags er beregnet ud fra hvor skinnerne sidder.
Så er det jo et sikkerhedsspørgsmål, også selv om at det kun er dig det går ud over.
Men ja, spørg din synsmand.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Annonce
Finn Gevind skrev den 15-10-2021 14:49:37

Det skal lige tilføjes, at alle originale beslag er brugt, samt at bundbeslag ikke er flyttet, det er kun sædets beslag der er flyttet bagud. Det er lavet ved, at jeg har lagt en 30 x 15 mm aluminiums stang oven på de originale bundbeslag og boltet fast i de originale huller, derefter er sædebeslag flyttet 80mm bagud og boltet fast i de originale huller i sædebeslagene.

Men du har nok ret, det bliver det ikke mere lovligt af.

Den kommer du ikke igennem med. Der er to problemer:

1: aluminium koldflyder under tryk, så dine bolte bliver løse med tiden.
2: aluminium mod stål giver galvanisk korrosion.

Af alle de materialekombinationer du kunne vælge er din den værste. Den kommer ikke gennem syn.

Et yderligere tema er, hvordan dine sikkerhedsseler er monterede. Hvis de er fastgjort i sæderammen (i modsætning til chassisrammen) er ideen helt død.

Jeg lukker tråden her.
Har snakket med en mekaniker, som siger, at synsfolk hovedsageligt beskæftiger sig med den udvendige sikkerhed og ikke førerkabinen. Jeg kan risikere at skulle stille til omsyn, men det er jo relativ let idet demontering af skinnerne kun vil tage en time og så kan bilen synes, bagefter monteres skinnerne igen og vi kører i 2 år.

Med hensyn til at aluminium koldflyder under tryk, så ligger det uden for mine evner, samt med hensyn til galvanisk tæring, så kræver det en form for en elektrolyt i form af væske og hvis det fænomen skulle opstå, så har jeg andre problemer end periodiske syn.

Tak for jeres indlæg og fortsat god weekend.
Mvh Finn
Har du tænkt over hvad forsikringsselskabet siger, når du fra din nye kørestol, beder om erstatning for en skade der kan henføres til de nævnte svagheder i din konstruktionsændring.
Jeg ved det ikke, men ville ikke turde løbe risikoen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er gjort mange gange før. Køb to originale sædeskinner, skærvdem over og svens dem sammen med de monterede.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis