Ny gulvbelægning, gulvvarme, isolering i ældre hus fra 1907

Hej LDS’er

Jeg skal have udskiftet gulvbelægning (90kvm) i husets stueetage og i den forbindelse også ligge gulvvarme. Huset er fra 1907 og opvarmet med fjernvarme. Halvdelen af husets stueetage er med fuld kælder og den anden halvdel af stueetagen er med ikke udgravet kælder eller krybekælder, hvor der her er bygget på pæle. Der er derfor et hulrum på cirka 30 cm over betondæk til undersiden af strøer. Hulrummets højde mellem strøer til strøer er ca. 15 cm.

Forneden kan I se skitser af nuværende gulvkonstruktion samt den nye gulvkonstruktion, illustreret for stuetagen uden kælder. Jeg overvejer at bruge produkter fra Nordic Floor heating.
Hertil nogle spørgsmål. Som jeg håber i kloge LDS’er kan komme med input til. Generelt må i også gerne komme med feedback til illustreret opstilling.

1) Er dampspærre korrekt placeret og er det i orden med to gange dampspærre?

2) Er det nye gulvkonstruktion en ”ombygning” eller ”udskiftning” i ht. BR18/20, da eksisterende terræn/betonddæk ikke skal brydes op?

3) Har I erfaringer med Nordic Floor heating produkter, fordele/ulemper?

P.f.tak og rigtig god dag :-)


HandyMan85 - Du skal ikke svare i øst, når du bliver spurgt i vest. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke et indgreb i husets konstruktionmen en udskiftning af en sliddel og du er derfor ikke pligtig til at overholde krav fra bygningsreglementet udover rentabilitet.

Dit forslag til ny konstruktion er noget lo** for at sige det lige ud!

Du har træ (organisk materiale) i et lukket hulrum med en dampspærre over - det er absolut no-go da der er alvorlig risiko for bøvl med svamp eller skimmel. Herudover er din isoleringsmængde utilstrækkelig ift du gerne vil flytte din varmekilde til rummet ned i gulvet - din gulvvarme kommer til at arbejde hårdt med at varme jorden under dit hus op og du kommer (måske) til at få problemer med at holde dit hus varmt.

Der er flere måder at lave opbygningen på når du har et eksisterende betondæk og fin byggehøjde med plads til isolering, hvis ønsket er et slutgulv med sildebensbelægning kan det fint etableres ovenpå et spånpladegulv med ilagt gulvvarme. Der er adskillige tråde om emnet let gulvvarme ovenpå eksisterende betonlag her på sitet - i dit tilfælde skrælles alt eksisterende gulv + strøer væk, betonen afrettes og man bygger op derfra. Nedenfor en principskitse af ny opbygning.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mange tak for dit input 😊

Da huset er af ældre dato og derfor ikke isoleret under terrændæk har jeg læst flere steder, at man ikke må efterisolere mere end 50-75 mm over terrændæk pga. fugt problemer.

"Terrændæk kan normalt kun efterisoleres oppefra. Hvis terrændækket ikke har isolering under betonpladen, skal der udvises agtpågivenhed med hensyn til placeringen af en eventuel fugtspærre. Især ved trægulve (strøgulve) har det været almindelig praksis at udlægge fugtspærren på betonpladen og isoleringen ovenpå. Dette giver under normale omstændigheder ikke problemer, hvis der anvendes en begrænset isoleringstykkelse, dvs. som hovedregel højst 50 mm. Der kan dog anvendes op til 70 mm, hvis soklen er isoleret, fx. med letklinkerbeton."

Hvordan tænker du man skal forholde sig til ovenstående?

Jeg kan godt forstå dig, at der vil være meget energi/varme tab med kun så lidt isolering, men ovenstående forhindringer mig i at anvende mere. Endvidere er gulvarmepladerne også isolerende if. Producenten.

HandyMan85 - Du skal ikke svare i øst, når du bliver spurgt i vest. 
HandyMan85 skrev den 15-10-2021 11:53:00

Mange tak for dit input 😊

Da huset er af ældre dato og derfor ikke isoleret under terrændæk har jeg læst flere steder, at man ikke må efterisolere mere end 50-75 mm over terrændæk pga. fugt problemer.

"Terrændæk kan normalt kun efterisoleres oppefra. Hvis terrændækket ikke har isolering under betonpladen, skal der udvises agtpågivenhed med hensyn til placeringen af en eventuel fugtspærre. Især ved trægulve (strøgulve) har det været almindelig praksis at udlægge fugtspærren på betonpladen og isoleringen ovenpå. Dette giver under normale omstændigheder ikke problemer, hvis der anvendes en begrænset isoleringstykkelse, dvs. som hovedregel højst 50 mm. Der kan dog anvendes op til 70 mm, hvis soklen er isoleret, fx. med letklinkerbeton."

Hvordan tænker du man skal forholde sig til ovenstående?

Jeg kan godt forstå dig, at der vil være meget energi/varme tab med kun så lidt isolering, men ovenstående forhindringer mig i at anvende mere. Endvidere er gulvarmepladerne også isolerende if. Producenten.

Det er korrekt citeret fra Rockwools håndbog "den lille lune" og deres hjemmeside.

Det er også korrekt at det krav gør sig gældende i det scenarie at man ønsker at bibeholde en alm strøgulvskonstruktion med træ skjult under gulvet og fugtspærre direkte på betongulv - isoleringslaget må i den opbygning ikke blive tykkere da fugten så ellers ikke vil kunne undslippe opad.

Men ulempen ved strøgulvskonstruktion i kombination med gulvvarme er at isoleringen er fuldstændig utilstrækkelig - hvorfor der ikke er mange der laver det på den måde mere.
I den type opbygning jeg tidligere har skitseret for dig vil du bemærke dampspærren er på varm-siden (max 1/3 inde i isoleringslaget) og der ikke på undersiden af denne IKKE er materialer der kan rådne eller optage/binde fugt - på denne måde kan der opnås tilstrækkelig isolering til at gulvvarme bliver plausibelt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for dit gode svar 😊Det giver god mening, det du skriver.

Men som du skriver tidligere skal jeg skære alle bjælker (15x15cm) væk således alt organisk materiale er fjernet i hulrummet. Jeg ved ikke helt om jeg er tryg med, at skære bjælkerne væk da, jeg tænker de har stabiliserende effekt på husets konstruktion.

Jeg har dog et alternativt, løsning og jeg har justeret min tidligere skitse (se forneden), hvor jeg vælger at isolere under bjælkerne med fast isoleringsmateriale afsluttet med fugtspærre. Desuden fjernes top fugtspærre og erstattet med gulvpap.

Vil sådan en løsning gå an?Som jeg også skrev tidligere, er halvdelen af stueetagen med kælder, derfor er der en etageadskillelse, hvordan vil korrekt isolering/gulvvarme herfor være?

P.f.tak
Mvh,
Milad 

HandyMan85 - Du skal ikke svare i øst, når du bliver spurgt i vest. 
Hvis dine strøer er bjælker som udgør en del af etageadskillelsen er normen at man IKKE laver dampspærre imellem etagerne, men jeg er lidt forundret over hvilken funktion de har når du også beskriver et betondæk (som normalerweise regnes for tæt).

Om din reviderede opbygning er korrekt tror jeg du skal rådføre dig med en bygningsingenør om.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Jeg håber nedenstående plantegning hjælper med/til ovenstående beskrivelse.

Jeg vil konsultere med en bygningsingenør herom, men vil min revideret skitse teoretisk have gang på jord? 

HandyMan85 - Du skal ikke svare i øst, når du bliver spurgt i vest. 
HandyMan85 skrev den 15-10-2021 14:32:57

Jeg håber nedenstående plantegning hjælper med/til ovenstående beskrivelse.

Jeg vil konsultere med en bygningsingenør herom, men vil min revideret skitse teoretisk have gang på jord? 

Tegningen bidrager desværre ikke med meget ift forståelsen af opbygningen - normalt vil et betonlag være det bærende element og opklodsede strøer/bjælker kun være understøttende for ovenpå liggende gulv (og evt indre vægge som måske står ovenpå dette?).

Men som du skriver er konstruktionen fra 1907 så det bør undersøges nærmere - hvis betonlaget er det bærende element og de ikke er understøttende for indre vægge ville jeg umiddelbart ikke have nogen problemer med at fjerne bjælkerne ovenover og droppe dem i den nye konstruktion - målet ville være netop at få indarbejdet en dampspærre på den varme side af konstruktionen da den er en væsentlig faktor ift hvor effektivt isoleringen kan fungere. Dit betondæk ned imod kælderen vil jo netop holde fugt fra kælderen tilbage, den fugt bliver jo i dag bortventileret ad anden vis - men du ændrer en del på selve dækkets temperatur (og dermed kælderens temperatur og fugtforhold) ved at isolere mere effektivt ovenpå det hvorfor der er grund til at undersøge det nærmere ved at rådføre dig.

En anden ting er at du fastholder pladerne fra nordic i din reviderede skitse, de er dyre og unødvendige i den type konstruktion jeg tidligere har vist dig.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for en god korrespondance omkring ovenstående. Det er nok klogt at snakke med en bygningsrådgiver for det nærmere forløb.

Rigtig god weekend :-)

HandyMan85 - Du skal ikke svare i øst, når du bliver spurgt i vest. 
Hej,

FYI, har jeg snakket med en bygningsingeniør samt en bygningskonstruktør fra producent af gulvvarme plader, begge personer, siger at min seneste skitseret løsning er helt acceptablet mht. fugt/råd.

God dag til alle :-)

HandyMan85 - Du skal ikke svare i øst, når du bliver spurgt i vest. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis