Idé til hvordan beton føres ned i kælder fra betonlastbil.

Halløj!

Jeg skal have støbt et par punkt-fundamenter i kælderen i forbindelse med en ombygning. Betonen leveres færdig fra værket med båndlastbil.
Udfordringen er dog, hvordan jeg får betonen ned i kælderen?
Jeg har snakket med en chauffør som netop kører med beton og han foreslog at lave en rørføring i 200 mm PVC kloark-rør, da det passer på røret som hænger på båndet. Dette er som sådan en god løsning, idet jeg har en lyskasse, hvor jeg kan fører røret igennem. Jeg er dog i tvivl om betonen kan løbe gennem røret eller om det stopper til?

Jeg har tidligere haft lavet en "slidske" beklædt med plast med en hældning på 15 cm pr. 100 cm, her løb betonen (sætmål 120 mm) dårligt og vi var nødt til at hjælpe det på vej med skovl. I tilfældet med kloarkrørene vil jeg selvfølgelig opnå et større tryk, som kan hjælpe det på vej..

Er der nogle af jer som har nogle gode erfaringer med dette?

Lyskassen som jeg skal have betonen igennem og placeret ca. 9 meter fra det punktfundament som er længst væk. og lyskassen er placeret ca. 2-2.5 meter højere end punktfundamentet.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du evt. bruge trillebør(er) nede i kælderen, til at transportere det rundt med, eller er mængden for stor.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Du skal have mere fald end 15 cm / 1 m Når du har et rør så kan du ikke hjælpe med skovlen, og det tryk der eventuel er oppe ved det lodrette fald hjælper dig ikke. Betonen vil sætte sig længere nede i røret og selv om der er tryk oppe fra kommer det ikke videre.
2,5 m3 beton er rigtig meget at skulle kære i trillebør. Men ved hjælp fra andre så kan det blive overkommelig. Så kan der måske køre 2- 3 trillebøre.
Det skal helst være den type som murene bruger, da de er smalle og hjulet er placeret så de er ret nemme at køre med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De fleste betonleverandører tilbyder udpumpning af beton mod merbetaling netop til tilfælde som hos A1234.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej ev elmand, tak for svaret - har du erfaring med at fører beton gennem rør? Det var jo netop en betonlastbil chauffør  som foreslog løsningen.
Ja enig en mørtelbør er vel det rigtige, jeg tror også det ender med at blive løsningen. Alternativt en slidske hvor man kan komme til med en skovl og hjælpe betonen på vej.

Hej Rantzau, tak for svaret.
Jeg har indhentet tilbud på pumpning af betonen, som lyder på ca. 10.000 ex moms. Da prisen er så høj ville jeg lige hører ad på dette forum om der var nogle kreative løsninger.

Annonce
Jeg har ikke erfaring med rør-Men jeg har brugt slidske og kan forestille mig fra erfaring med andre materialer hvordan det vil opføre sig i et rør.
OG jeg ved at det er meget stressende når betonkanonen holder der og det ikke virker. En slidske kan altid hjælpes lidt på vej, så det kommer væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig ev elmand. Det var også mine tanker da jeg stillede spørgsmålet.
Hvis du kan samle en håndfuld hjælpere og 3-4 trillebørere kan det nok lade sig gøre. At bruge en sliske er fint, bare sørg for at have en sliskepasser som kan hjælpe betonen på vej med et afrundet skuffejern eller lignende. Han/hun kan også holde mod betonen de korte øjeblikke der skiftes trillebør.
Stress når betonkanonen er der slipper du nok ikke helt for. Men check evt hvor lang tid der er inkluderet i hver aflæsning, og spørg evt betonværket hvor lang tid betonen kan holde i kanonen hvis noget går galt.
Få betonen leveret så den er letflydende. Prøv at se, hvad der leveres til f.eks. den ny Storstømsbro. Ja, der er forskellige ting og sager i, men til et gulv går det fint uden.

fase
Bare til sammenligning, eller orientering:
For år tilbage fik jeg leveret 2,5 m3 beton til udestuen, aflæsset løbende/stepvis, med bånd, ned i trillebør.
2 mand sørgede for kørsel, de resterende ca 12-15 m, ind i udestuen, med trillebør.
Pga. den stepvis aflæsning, ned i trillebør, kostede det mig kun 1/2 times ekstra ventetid for betonleverancen.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis