Idé til hvordan beton føres ned i kælder fra betonlastbil.

Halløj!

Jeg skal have støbt et par punkt-fundamenter i kælderen i forbindelse med en ombygning. Betonen leveres færdig fra værket med båndlastbil.
Udfordringen er dog, hvordan jeg får betonen ned i kælderen?
Jeg har snakket med en chauffør som netop kører med beton og han foreslog at lave en rørføring i 200 mm PVC kloark-rør, da det passer på røret som hænger på båndet. Dette er som sådan en god løsning, idet jeg har en lyskasse, hvor jeg kan fører røret igennem. Jeg er dog i tvivl om betonen kan løbe gennem røret eller om det stopper til?

Jeg har tidligere haft lavet en "slidske" beklædt med plast med en hældning på 15 cm pr. 100 cm, her løb betonen (sætmål 120 mm) dårligt og vi var nødt til at hjælpe det på vej med skovl. I tilfældet med kloarkrørene vil jeg selvfølgelig opnå et større tryk, som kan hjælpe det på vej..

Er der nogle af jer som har nogle gode erfaringer med dette?

Lyskassen som jeg skal have betonen igennem og placeret ca. 9 meter fra det punktfundament som er længst væk. og lyskassen er placeret ca. 2-2.5 meter højere end punktfundamentet.

Halløj! Jeg skal have støbt et par punkt... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ALV: Tak for svaret, jeg regner med at skulle tilkøbe en del aflæsningstid. Og ja stress når lastbilen kommer er næsten en naturlov.

S.Fabrin: Tak for svaret, har du en ide om hvor flydende det skal være? Jeg har tidligere prøvet noget lignende, hvor jeg fik leveret i sætmål 120 mm, men det var ikke nok.

GSH: Tak for sammenligningen, jeg regnede med en time ekstra - måske det kan optimeres lidt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis