Skånsom fjernelse af yderste planke i klikgulv

Hej alle

Vi skal have fjernet en radiator, lavet dørhul og ført rørende længere hen for at få opsat en mindre radiator.

I forbindelse med det arbejde skal jeg nogle brædder i vorrs klik-gulv. Heldigvis er det det yderste brædde.

Jeg formoder at dette er her hvor man har lagt første række, for i den modsatte ende er brædderne ikke fuld bredde.

Kan jeg på en måde få lirket bræddet op skånsomt og dermed give mulighed for at sætte det tilbage i gulvet igen, når jeg har fjernet fodlisterne selvfølgelig.

Antager der er lidt spillerum i siden at gøre godt med.

Jeg håber nogle kender et godt trick eller to 

Se billede for nærmere.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer an på om de er limet eller kun skudt i med søm.

Syns de ligner limet, så tror jeg det blir svært at få op uden hakker, eller hvis du bruger en form for "limopløser" kommer gulvlakken sandsynligvis også med af = slibe og omlakere HELE gulvet for at få et pænt og ensartet resultat.

Desuden er der jo hullet fra vandrøret fra radiatoren.

Derfor man altid skal gemme stumper, når man fx ligger nyt trægulv, eller fx fliser på badeværelse ;)
Zigzag skrev den 14-10-2021 17:56:08

Kommer an på om de er limet eller kun skudt i med søm.

Syns de ligner limet, så tror jeg det blir svært at få op uden hakker, eller hvis du bruger en form for "limopløser" kommer gulvlakken sandsynligvis også med af = slibe og omlakere HELE gulvet for at få et pænt og ensartet resultat.

Desuden er der jo hullet fra vandrøret fra radiatoren.

Derfor man altid skal gemme stumper, når man fx ligger nyt trægulv, eller fx fliser på badeværelse ;)

 Tak for dit svar.


Vi ved at gulvet er et pergo laminatgulv/klikgulv, da der er gemt rester fra dengang det blev lagt.

Og i det tilfælde at det kun er sat sammen med klikfunktionen, så tænker jeg om man måske lige akkurat kunne hægte yderste brædder af i hele rækken dernedad.

Det er klart at hullet er en udfordring, men der må det blive så godt som det nu kan blive. Der skal jo så laves et nyt hul andetsteds, hvor man så med lidt snilde måske kan genbruge - alternativt fra resten.
Ja du kan jo prøve:

Vær dog opmærksompå at at selv hvis du har et par "brædderester" på loftet eller lign fra da gulvet blev lagt,så kan det stadig blive svært at får det til at se "urørt" eller "utouvhed" ud fordi det har ligget i mærke, og det andet i sollys, så falmet i forskellig grad.

Du kabn naturligvis godt "pille ved det" men sp vlr forbredt at på atligge en måtte over det eller lign hvis det ender med at ligne lort.

Ikke at det helt kan sammenlignes, men jeg har næsten lige købt en damp-renser (Kærcher SC-1).

Jeg troede at min lejlighed ville komme til at se "ens-artet" ud da det lignede det samme gulv overalt - det var det så ikke.

Så nu ligner det nærmæst Eg og Bøg og fyr. Det kan man så mene om hvad man vil jo ;(
Selvom du ved præcist hviket gulv/fabrikat det er OSv, Så er der det sjælendt du kan finde et som ha været udsat for hels samme mænge "sollys" eller "patina" som nogle kalder det, og dermed få det til at se ensartet ud. .

Så jeg ville ikke flytte den radioator, så rykke en påtænkete døråbning, og alternavt, gå hlet ud og ligge alt guldt helt om (men det er vist ikke det du er efter ?)

Som alternativ kan du fx ligge vinoleum eller gulvtæpper i det ekstra "værelse" hvis det fx skal være sove værlelse-

Så kan du blot klemme gulvtæppe fast uden listen og spænde på ved dørtrinnet.

På den måde bliver det mindst muligt synligt.
Jeg ved Berry Alloc (som er det eneste jeg har lagt) i deres vejledning angiver, hvordan man kan skile der ad, skånsomt..
Har du set læggevejledningen for dit gulv?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Ja det er altid den største udfordring, og det er også kun af nødvendighed at radiatoren skal flyttes.
Der hvor den er i dag skal der laves en tilbygning ud, og radiatoren er næsten lige så lang som bredden på tilbygningen. Der er derfor ingen vej uden om.

Min forhåbning er at jeg måske kunne lirke det fra hinanden let, men det er absolut ikke nemt og det vidste jeg godt fra starten :)

Døråbningen kommer til at være der hvor røret er i dag, så mit eneste håb er at når jeg skærer ud til det nye rørs placering, at jeg så kan genbruge det stykke på det gamle huls placering, så man i det mindste bruger det fra samme gulv med samme patina.

Alternativt må vi på sigt overveje at skifte gulvet, men det er en større omkostning da det er en stor køkken alrum+stue i ét...

Tak for hjælpen. Jeg vil se om jeg kan finde lidt i vejledninger hos Pergo eller andre fabrikanter.
Hvis du kan få den limede trekant ud bagved radiatorrøret, pille fodlister af, så kan du løfte brættet op med en sugekop til vinduesruder.
Det meste laminat kan adskilles i sidesamlingen hvis du kan komme til at løfte den yderste kant op efter fodpanelet er fjernet i hele gulvets længde, der er utvivlsomt et mellemrum ind til væggen til at absorbere gulvets bevægelse, det bør kunne lade sig gøre at 'fiske' kanten af gulvet op.

Lige med Pergo ville jeg ikke være så bekymret hvis det er et plastlaminat (trægulve er som hovedregel limet og kan ikke adskilles uden at være destruktiv), Alloc er lidt mere træls fordi det har en aluskinne på undersiden der låser det sammen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Atter engang tak. Det er noteret.

Der er helt sikkert mellemrum så det kan absorberede bevægelsen.
Efter at have kigget på det satser jeg på at det også kan lade sig gøre og at det er min plan.

Idet jeg skal have opsat en ny radiator efterfølgende der naturligvis er kortere, så har jeg overvejet at bytte om på bræddet med hullet i med det ved siden af. På denne måde ville det ikke skulle laves nye huller og gulvet burde således forbi "intakt".

Den største udfordring bliver nok at få klikket brædderne tilbage i gulvet igen. Spørgsmålet er hvilken vej gulvet er lagt - altså om man har klikket det resterende gulv ind under de første, yderste brædder. Det ville formentlig gøre processen lettere.
Men hvad vil du så gøre med hullerne fra radiatoren når den utvivlsomt skal fjernes ?

Tror altså ikke på at du kan få et pænt resultat når du ikke har et "reservebræt", uden enten at acceptere 2 typer gulvbelægning, eller pænest, men også dyrest og mest besværligt, at ligge hele gulvet om både i den påtænkte tilbygning og i det rum det er nu !
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis