Skånsom fjernelse af yderste planke i klikgulv

Hej alle

Vi skal have fjernet en radiator, lavet dørhul og ført rørende længere hen for at få opsat en mindre radiator.

I forbindelse med det arbejde skal jeg nogle brædder i vorrs klik-gulv. Heldigvis er det det yderste brædde.

Jeg formoder at dette er her hvor man har lagt første række, for i den modsatte ende er brædderne ikke fuld bredde.

Kan jeg på en måde få lirket bræddet op skånsomt og dermed give mulighed for at sætte det tilbage i gulvet igen, når jeg har fjernet fodlisterne selvfølgelig.

Antager der er lidt spillerum i siden at gøre godt med.

Jeg håber nogle kender et godt trick eller to 

Se billede for nærmere.
Hej alle Vi skal have fjernet en radiator, lavet... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Zigzag skrev den 15-10-2021 11:25:06

Men hvad vil du så gøre med hullerne fra radiatoren når den utvivlsomt skal fjernes ?

Tror altså ikke på at du kan få et pænt resultat når du ikke har et "reservebræt", uden enten at acceptere 2 typer gulvbelægning, eller pænest, men også dyrest og mest besværligt, at ligge hele gulvet om både i den påtænkte tilbygning og i det rum det er nu !

Hvis det er Pergo-gulv er det relativt standard - jeg ville tage et gammel bræt med "på indkøb" og se om jeg ikke kunne finde en pakke af en variant det kunne passe sammen med.


/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Enig.. hvis det stadig fås. Under en radiator er det nok minimalt, hvad det bræt har fået af sollys og slitage..
Så jeg ville nok også se mig om efter et nyt, enten på dba, eller i en gulvbiks..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har selv prøvet at "skifte køkken".

Eller rettere: vi gik fra "Fritstående" komfur til en "indbygningsmodel".  Glaskeramisk og alt det fis (har ikke forstand på det)

Men så havde vi vi de to stumper plade fra hver side af komfuret som ellers stod der, det skulle jo erstattes med en HEL plade (savet ud med hul til den nye).

JEg tog den ene "stump" med i alle de byggemarkeder jeg kendte til i nærheden (Silvan, Bauhaus, XLbyg, og flere andre) men jeg kunne aldrig finde en HELT magen til "træsort".

Vi fandt en der LIGNEDE men man kan stadig se forskel.

Selv hvis du kan finde et bræt som er fuldstændig samme mærke og model, vil du stadig kunne se forskel på "Patina" og slid, eller hvad man nu skal kalde det.

Alene fx ud fra hvor meget sollys de har været udsat for i årenes løb.

Så der er reelt kun 2 veje:

Leve med hullet i gulvet (Evt en lapning af det) som også vil irriitere dig så længe du bor der, eller

Ligge hele gulvet om (med nyt), og som passer med de huller nu nu behøver.

Er du sikker på at det er click gulv? Er det laminat?  Når man lige ser det kunne det virkelig godt ligne et rigtigt trægulv, og den type er jo typisk med not og fer og ikke med click.
Hvis det er træ, vil jeg ikke være så bange for patina.
For 15 år siden havde vi brand i gulvet ved en brændeovn. Det var trægulv og havde ligget i anslået 20 år.
Man kunne stadig købe samme gulv (Juncker), og der blev lag et nyt stykke på ca. 1,5 m gange 8 m.
Der var tydelig farveforskel. Efter 1 år var farveforskellen næsten udlignet og efter 2 år, var der ingen som lagde mærke til det medmindre vi selv fortalte det.
Det skal siges, at det var et område som ikke får ret meget sol direkte.

Kurt B. Andersen
Altså vi har en rest liggende fra da tidl ejer lagde det, der er det med alm kliksystem og det er samme model. Samtidig har tidl ejer fjernet et højskab med køleskab i køkken hvor man har "lappet" hullet i gulvet ved bare at sætte et amerikanerkøleskab over.

@zigzag, så er der 1 hul i gulvet i dag der hvor røret går ned. Når det sløjfes er det min tanke at bytte om på det brædde med bræddet til venstre for, da der hvor det "nye" hul i gulvet vil være efter den manøvre passer med at der opsættes en ny radiator der. Giver det mening?
Annonce
Uhandyman, ja så er sagen jo en helt anden end som jeg lige opfattede det ;)

1. du har en "rest" liggende.

2. Hullet passer måske endda med den nye placering af radiator, så du kan bare "spejlvende" brættet sådan set?

3. Det er Junckers - der har jeg selv arbejdet, der burde du altid kunne få et "reservebræt" fra, også selvom det er 20 år siden det oprindeligt blev lagt (eller om det var i 70érne for den sags skyld)

4. Det med "patina" alm slid og ælde, kan man dog ikke købe sig til. Et nyt bræt VS et der har ligget i 25 år, du vil altid kunne se forskel. Det er så optil dig selv at vurdere hvilken løsning som er "mindst grim".

Men kan du blot spejlvende det nuværende bræt, er det naturligvis optimalt!

Alternativet er som andre peger på, ligge en måtte over, eller et møbel af en art (reol, fryser eller hvad der nu er relevant netop der).
Ja. Så nu må jeg se om jeg kan få løftet brædderne op og ud af hinanden med de anførte tip, og ikke mindst tilbage igen efterfølgende.

Tak for input :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis