Elbehov til gennemstrømningsvandvarmer

Hej,

Jeg vil gerne udskifte vores gamle 110 liter el-varmtvandsbeholder i sommerhuset med en gennemstrømningsvarmer. Beholderen sidder i dag på uopvarmet loft og brænder en del tomgangsstrøm af, som ikke engang fuglene har gavn af. Jeg har brug for en vis kapacitet, da den skal trække hele huset. Jeg har kig på denne model:

https://www.elvandvarmer.dk/produkt/gennemstroemsvandvarmer-til-hus-villa-raekkehus/

Jeg vil gerne klædes lidt på til at tage dialogen med elektrikeren. Efter første snak mente han helt klart, at det kræver ny stikledning og en helt ny tavle med dobbelt HPFI (hvoraf den ene skal være 63A) at sætte en 3x25A sikring på for at kunne trække 18kW. Det bliver en stor og dyr omgang, som så næppe kan betale sig. Det kan jeg ikke få til at passe, da der er plads i den eksisterende tavle, og stikledningen og alle ledninger i tavlen er nyere og fornuftigt dimensioneret. Netselskabet har oplyst, at installationen er forsikret med 3x35A. Bør det ikke være muligt at sætte en 3x25A sikring på en standard 40A HPFI, hvis ledningerne er i orden og der ikke er andre store strømslugere i systemet?

Er der nogle el-kyndige, som kan sige hvad der er op og ned her? Jeg ønsker ikke at blive taget ved næsen af en håndværker, som enten er grisk eller bare ikke har styr på reglerne...
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et godt råd , hold dig langt væk fra gennemstrømsvandvarmer , du skal have ombygget hele din elinstallation/eltavle og nok en ny stikledning , en 30 L metro hurtigvandvarmer 3,6 kW 400 V er et godt altanativ .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvis din nye gennemstrømningsvandvarmer er på 18kW og med trefaset tilslutning er den optagne strøm 26,1A, så din elektriker har regnet rigtigt.
Hvis du har en tilslutning på 35A er der 10A til resten af huset. Det omfatter lys, kogeplade, ovn osv. Det er ikke meget. Jeg ville ikke dimensionere forbruget på kun 10A til resten af huset, medens der bruges 26A til vandvarmeren. Så din elektriker har ret.
Så udskift din 110 L vandvarmer. Tomgangsforbruget i en moderne vandvarmer er ikke så stort som førhen. I øvrigt er vandvarmeren vel slukket, I ikke opholder jer i sommerhuset.


fase
Der skal være selektivitet mellem sikringerne i din tavle og dem i kabelskabet på gaden. Hvis der ikke er det, risikerer du at sikringen i gaden springer i stedet for din egen sikring.
Så vidt jeg husker skal der i følge den nye installationsbekendtgørelse være en faktor 1,6 mellem sikringerne. Har du 35A i gaden, kan du således ikke have mere end ~22A i tavlen. Så din elektriker har ret.
Nu skal man jo huske på det er til et sommerhus Og forbrug formodes at være lavt. Jeg har lige (2021) fået bygget et nyt sommerhus på 126 m2.
og her er huset forsikret med en std. 3x25amp ( mig bekendt)
huset er varmet op med en varmepumpe samt forbrugsvand via en gennemstrøms vandvarmer (jeg har nummer mindre (mellem) end den model som du ser på) her er den begrænset til at trække 17,5 amp.
elektrikker forsikrede at det ikke var noget problem og anbefalede ikke en større forsikring til at starte med - jeg spurgte specifikt til dette)
måske tager han fejl, men i følge hende kunne man altid senere opgrader til F.eks. 3x35 amp hvis det viser sig at være et behov.

du skal være obs på at de 18 kw er maksimal effekt den kan forbruge, og at den selv regulere ned ved mindre behov - den bruger således aldrig 18 kw hvis du kombinere den med en varmepumpe+varmeveksler (som F.eks. elvandvarmer.dk foreslår)
jeg har dog også en 100L buffer tank på varmepumpen for at kombinere med rørsolfanger, således at varmepumpe kan slukkes helt om sommeren.
- hvis jeg skal være ærlig tror jeg man kan spare den del og nøjes med elvandvarmer.dk`s forslag med kun varmepumpen+gennemstrømsvarmer+varmeveksler Jeg kan se at varmepumpen i sommerhalvåret køre med Cop på ca 1:12 og bruger strøm for ca 1-2 kr/dag.
solvarme delen/udvidelsen har således svært ved at konkurrere økonomisk.

Når der forvarmes via varmepumpen så er indgangs temperatur ikke 8 grader, men derimod nærmere 25-30 grader. Og så skal vandet jo ikke varmes så meget op - dvs langt mindre gennemsnitlige effekt.

indtil nu har jeg ikke haft nogen problemer, og vi kan fint gå i bad og samtidig have ovnen tændt eller lave mad.

vandet varmes kun op til 42 grader, hvilket er helt fint til bad - så undgår man først at varme vandet op til en højere temperatur for derefter at blande det med koldt vand Til komfort temperatur omkring 42 grader..

et plus ved kun at varme op til 42 grader, er at der ikke er så stor kalkudfældning i vandet - F.eks. Brusebatteri kommer der ikke kalk på, på samme måde som normalt.

eneste ulempe er at vandet ved køkkenvasken kun er 42 grader, det er en smule lavt, men lever fint med det.

jeg tænker derfor fint du kan have den med 3x35 amp forsikring i din nyere elinstallation - det er trods alt mere end jeg har pt. med samme princip af gennemstrømsvarmer - kan `varmt` anbefale princippet med gennemstrømsvandvarmer til forbrugsvand.

perhans skrev den 19-10-2021 11:43:22

Har også en varmepumpe Amalo og gennnemstrømningsvandvarmer fra elvandvarmer.dk og det fungerer rigtigt godt.

 Du bliver nødt til at forklare lidt mere om vandvarmeren, du ved optagen effekt, foransiddende sikringer osv.

Niels Chr. er du sikker på at din forsikring ikke er mindst 35A. Det vil også være fint, hvis du vil oplyse effekten på din gennemstrømningsvandvarmer. Måske er den underdimensioneret, hvis den ikke kan levere varmt vand ved ca. 53 °C. De 53°C er valgt fordi derover bliver kalkudfældningen større.

fase
Fidusen ved gennemstrøms vandvarmeren er at der ingen stillestående vand er. Man skal således ikke frygte legionella bakterie. Derved skal vandet kun opvarmes til 42 grader som er perfekt til badevand Og langt under kalkudfældning. Ude i badeværelset blandes dit varme vand således  ikke op med koldt vand. Dit energi forbrug er således præcis den mængd varme du bruger og ikke mere.
Der er heller ikke noget tomgangstab, da der ikke er en stor varmebehovet som er varmet op konstant)

jeg har ikke ved selvsyn set at der er 25 amp forsikring på huset, men der er bestilt en std tilslutning som i dag er på 25 amp.

indrømmet, det vil nok ikke fungere godt med en `vandfalds bruser`, men nu har jeg også blot et alm grohe spare brusehoved.

som jeg skrev er min gennemstrømsvarmer software begrænset til 3x17,5 amp. Og derud over sat til at holde 42 grader. Og det levere fint den nødvendige temperatur. Jeg er ikke klar over hvad den rent faktisk trækker men det må af naturlige årsager være mindre end de 17,5 amp
Jeg har til gode at teste 2 varme vand forbrugere samtidig, men det vil den formodentlig have en udfordring med.

til forår/sommer kobler jeg solvarmen på, og så skal gennemstrømsvarmer slet ikke varme vandet op da solen i de fleste tilfælde allerede har gjort arbejdet. De dagen solen ikke er tilstrækkeligt vil det normalt stadigt være varmet en del op alligevel så det måske blot er 5-10 grader temperatur skal hæves for at opnå komfort bad temp på 42.
NielsChr skrev den 19-10-2021 14:34:01

Fidusen ved gennemstrøms vandvarmeren er at der ingen stillestående vand er. Man skal således ikke frygte legionella bakterie. Derved skal vandet kun opvarmes til 42 grader som er perfekt til badevand Og langt under kalkudfældning. Ude i badeværelset blandes dit varme vand således  ikke op med koldt vand. Dit energi forbrug er således præcis den mængde varme du bruger og ikke mere.

man kan også vælge 40 eller 41, men ved 42 grader er de flestes behov dækket.

jeg har ikke ved selvsyn set at der er 25 amp forsikring på huset, men der er bestilt en std tilslutning som i dag er på 25 amp.

som jeg skrev er min gennemstrømsvarmer software begrænset til 3x17,5 amp. Og derud over sat til at holde 42 grader. Og det levere fint den nødvendige temperatur. Jeg er ikke klar over hvad den rent faktisk trækker men det må af naturlige årsager være mindre end de 17,5 amp.
At du bader i 42°C varmt vand tvivler jeg på, måske et par og 30°C.
Fidusen ved gennemstrømningsvandvarmer kender jeg. Jeg er også klar over, at der kun bruges effekt, når der bruges varmt vand. Du har ikke oplyst, hvilken vandvarmer det drejer sig om, Jeg er interesseret i de tekniske data, fordi du skriver, at vandvarmeren er softwarebegrænset til 17,5 A og derudover er sat til en temperatur på 42°C. Temperaturen er jo afhængig af den afgivne effekt og den mængde vand, der strømmer igennem. Så de to ting hænger sammen.
Medhensyn til størrelsen af sikring i kabelskabet har det i rigtig mange år været standard med 35A sikring. I fællesregulativet var kravet til stikledning 4X10mm2 og dermed 35A forsikring. Om dit forsyningsselskab har andre regler for sommerhuse, ved jeg ikke.


fase
Radius std tilslutter med 25amp forsikring
https://radiuselnet.dk/tilslutningsbidrag/
For alm huse og sommerhuse.
jeg har hørt rygter om at den faktiske sikring i mange tilfælde er større - nok fordi de ikke gider skifte sikring så ofte ude hos folk….
Så du kan have ret i at den faktiske sikring måske er større.

jeg har samme model gennemstrømsvandvarmer som posteren spørger til
https://www.elvandvarmer.dk/produkt/gennemstroemsvandvarmer-til-hus-villa-raekkehus/
den har en indstilling som gør man kan begrænse hvor meget strøm den må tage Max.

jeg tænker at det er korrekt jeg bader ved omkring 40 grader, min krops temperatur er 37 og jeg føler vandet er varmt :)
hvis jeg sætter gennemstrømsvarmer på 41 savner jeg ikke noget, men konen fortrækker varmere badning og her vil hun så gerne have 42, så det står gennemstrømsvarme
Til gengæld kan man så stå lige så længe man gider da der ikke er en begrænsning i en vand mængde.

har blot meldt mig ind i denne debat da poster spørger til samme model som jeg har, og jeg havde tilsvarende spørgsmål inden installation.
nu er mine tal ud fra hukommelsen, og jeg er ikke lige ved eltavlen så kan ikke tjekke min sikringsstørrelse, men mener det er en 18 eller 20 amp sikring

Da det er i sommerhuset kan jeg godt blive i tvivl om jeg husker forkert mht den sikringsstørrelse gennemstrømsvandvarmeren har - jeg må tjekke det efter næste gang jeg er der. Som jeg husker gik jeg `1 nummer op` I sikringsstørrelse (over de std 16 amp) til denne Og det mener jeg var 18 amp, eller måske var det 20
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis