Alternativer til IHC

Blot af ren nysgerrighed indtil videre, men måske til praktisk brug på længere sigt:

Hvad findes der alternativer til LK IHC i styring af el-installationer, og har nogen her på fora erfaringer hermed? Jeg tænker især på kabelførte løsninger, da disse efter min erfaringer som regel mere pålidelig end deres trådløse ditto.

Jeg har især lagt mærke til et alternativ, produceret af den belgiske producent Vellemann som producerer en række forskellige kits og færdige moduler til hobby-folket. Kig evt. på danske Elextras hjemmeside
Deres løsning kalder de for Velbus og er baseret på den såkaldte CAN-bus, og skulle bl.a. være kendetegnet ved at der ikke behøves nogen central enhed/controller, men at alle enheder råder over egen indbygget intelligens. En anden fordel skulle være kabelføringen, som kan udføres som træ/bus, stjerne eller næsten hvilken som helst anden arkitektur, og som kan udføres med enten et EIB-kabel eller et CAT5-kabel med to ledninger til strømforsyning og to til kommunikation. De fører også en række forskellige kontakter, f.eks. en kontakt med fire fysiske kontakter og et lille display, som kan udføre flere funktioner ved at man kan "swipe" mellem funktioner på displayet (lidt ligesom når man swiper på skærmen på en tablet eller smartphone), med op til fire sider med fire funktioner; og selvsamme enhed har indbygget termostat-funktion til styring af varme og ventilation via relæer i tavlen. Eller hvad med en dørtelefon med indbygget webcam så man på f.eks. sin smartphone kan se hvem der ringer på døren, og med en elektrisk lås eller et elektrisk slutblik kan give adgang. Link til hjemmeside: Velbus (på engelsk)
Jeg kan umiddelbart kun se nogle få potentielle ulemper: Deres kontakter skal monteres i de såkaldte Europa-dåser, som har en lidt anderledes størrelse end FUGA (men hvor hullet skulle kunne bores et 50mm hulbor) som de fleste elektrikere måske ikke har med i værktøjskassen da FUGA en anden størrelse. En anden ulempe er den anderledes kabelføring i forhold til f.eks. IHC som de danske elektrikerer har mest erfaring, og hvor de derfor får brug for til at studere udførelsen af. Endelig mindes jeg at hørt historier om danske elektrikere som har prøvet at arbejde med Europa-dåser, efter kundens ønsker, og tilhørende materiel, hvor de udtrykte utilfredshed over en for dem ukendt type materiel.

Kan nogen andre komme med input til ovenstående?

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 jeg ville nok selv kigge på sg smart home eller schneiders weiser system. at det skulle være et problem at en elektrikker ikke har det rigtige kopbor med, det tvivler jeg lidt på.. og at der skulle være utilfredshed med europa dåser er noget gedignt vås de er nemme at arbejde med hilsen en elektriker. dem der påstår andet har simpelthen ikke arbejdet med dem 
mfrost skrev den 13-10-2021 20:58:17

 jeg ville nok selv kigge på sg smart home eller schneiders weiser system. at det skulle være et problem at en elektrikker ikke har det rigtige kopbor med, det tvivler jeg lidt på.. og at der skulle være utilfredshed med europa dåser er noget gedignt vås de er nemme at arbejde med hilsen en elektriker. dem der påstår andet har simpelthen ikke arbejdet med dem 

Disse har jeg godt ikke hørt om, men jeg vil da tage et hurtigt kig senere. 

Ved en hurtig tur på google fandt jeg ud af en fejl i mit første indlæg: FUGA anvender et 54 mm hul til forfradåser, mens europa-dåsen anvender et 68 mm hul; til gengæld skulle udvalget af materiel hvad angår kontakter og udtag af forskellig art være væsentlig større, simpelthen fordi at systemet anvendes i hele Europa (eller størsteparten heraf).


 

jensen55 skrev den 13-10-2021 21:00:53

alternativ til ihc kan være smart house- knx -dali.-eib

 Hvad angår dali har man til Velbus indført en såkaldt "gateway" mellem disse to protokoller, så de kan integreres hvis man ønsker det.

I øvrigt har man også lanceret en "Signum IoT" gateway, som giver mulighed for adgang til programmering af alle enheder, opgradering af disses firmware, samt ikke mindst give adgang til styring via app til android og/eller iOS, opdatering af tid via NTP; samt på længere sigt udvidelse til kommunikation via andre protokoller.

Og lige en sidste bemærkning: Jeg har ikke på nogen måde relation til Velleman, som står bag Velbus, hverken som sælger, forhandler eller repræsentant; jeg er udelukkende teknisk interesseret i dette system fordi det virker ganske smart.

 

Jeg bruger ihc til alt stærkstrøm og tryk/wireless. Og der er integrationer til 3.part HA systemer eks Homeassistant, domoticz og openhab, hvor man kan lave alt muligt fancy.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis