Erfaringer med Passiv solenergi/varme?

Jeg ville blot høre om der er nogen af jer som har erfaringer emd passiv solvarme/energi, da mig og min bedre halvdel er igang med den indledende fase af en større tilbygning til vores hus og vi er meget intreseret i alle "alternative" muligheder (dog ikke "multlokums alternativer osv. :lol: ).

Mvh.

Trine
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det vil aldrig kunne tjene sig selv hjem. Overvej istedet fastbrændselskedel evt. med akkumuleringstank
Enig med smeden. Har selv været ved at undersøge div. alternativer i forbindelse med nybyg. Investeringen vil være meget længe om at tjene sig hjem (hvis nogensinde) og kombineret med risici og vedligehold holder det bare ikke... Heri ikke medtaget undtagelser, hvor man laver alt selv. Har bl.a. set solvarme baseret på gamle radiatorer m.v. - ikke særligt kønt, men bidrog med et rimeligt tilskud til varmt vand.

Smedens ide med fastbrændsel og akkumuleringstank er set fungere perfekt i ca. 300 m2 landejendom - fyret med affaldstræ har det praktisk taget ikke kostet noget at varme det op i fire år. Og så giver det jo varmen flere gange at fyre med træ.....

Mvh.

Jan R.
Ikke fordi jeg ynder at være u.enig med nogen, men ....... :wink:

Inden du springer på hovedet ud i diverse fastbrændselsfyr, vil jeg lige henlede din opmærksomhed på "Nordvestjysk Folkecenter for Vedvarende Energi" http://www.folkecenter.dk/da/

Sammen med fremtidens landmænd besøger jeg hvert år centert, og de har nogle spændende tiltag og tanker omkring energi- produktion og forbrug.

Desværre er de lidt "langhårede", og er derfor blevet sparet væk af Finansloven. :x :x :x
Vi skal da heller ikke i fremtiden bekymre os om udvikling af alternative energiformer, vel :?: :?: :?: :twisted: :twisted: :twisted:

Set fra min platform er de så absolut et besøg værd. Smagsdommere eller ej. :roll:

Mvh

Mvh.
bodker

Hej Trine. Som du jo nok selv har set så har de 2 første svar til dig ikke set dit spørgsmål sad Du spørger på passiv solvarme. og det er jo en helt anden sag en solvarme panel system.
Det kan afgjort betale sig at spekulere i. Ved passiv solvarme er det en stor fordel at have tung konstruktion indvendig og isoleringen udenpå, som så er dækket med en let klimaskærm. den tunge konstruktion virker som akkumulering af den passive solvarme. det er kun fantasien der sætter grænser. I kan evt bygge den del af konstruktionen under vinduet
som en blomsterkumme og bruge kampesten. smile held og lykke med projektet.

laurberg
Tak for jeres svar.

Da vi stadigvæk befinder os i "intro" fasen til denne spændende afdeling af byggeriet er der meget vi ikke ved omkring emnet.

Vi har som mange "almindelige" mennesker, ladet os skræmme af mange "lidt for alternative" repræsentanter indefor emnet alternativ energi, men har i den senere tid set mange hjemmesider og andet materiale, hvor alternative materialer/energi er benyttet til "almindelige" hjem fremfor udelukkende halmhuse og lign. (ikke et ondt ord om dem - bare ikke en bolig for et "luksus" dyr som mig, der klart foretrækker et alm toilet med spareskyl fremfor muldtoilet :wink: )

Indtil videre er vi inde på at lave en kombination af passiv solenergi (strategisk placerede vinduespartier), solfangere og en masseovn. Men som sagt er det stadigvæk på tegnebrædtet.

mvh.

Trine
Annonce
Nå ja - sparker lige mig selv bagi.....overså "passiv" i skyndingen.
Har faktisk tegnet på et hus, der skulle udnytte en stor del af indstrålingsvarmen efter idé fra en norsk arkitekt. Ideen gik simpelt på at bygge et hus med relativt stort tagudhæng, der om vinteren tillader solen at ramme gennem glasset, mens strålerne om sommeren fanges af udhænget. Dette skal kombineres med et relativt kraftigt genvex-anlæg, der fordeler den indstrålede varme.

Det hus, jeg huggede ideen fra var bygget op omkring en masseovn, der netop skulle medvirke til at holde en jævn temperatur hele året (via hhv. optagelse og frigivelse af varme skiftevis kulde). Klimaskærmen som ofte altid i Norge træ, der udvendigt stod ubehandlet (skulle skiftes ca. hvert 20. år jvf. arkitekten - billigere og mere økologisk end at male).

I princippet skulle huset være muligt at bebo I dansk klima uden at fyre - men jeg kom aldrig så langt som til at få det korrekt beregnet.
Jeg vender tilbage tegninger på det originale hus, hvis jeg stadig har dem.

Mvh.

Jan R.
Det lyder virkelig spændende biggrin

Vi har dog det "handicap" (eller udfordring) at vores tilbygning skal passe til "original" huset som er et bindingsværk hus fra 1820 med stråtag.... Så det giver nogen gevaldige tankesvingniner omkring æstetik mv.

Glæder mig til at høre nærmere....

-Trine
Hej Trine Ham Jan R har fået fat i det efter han har nær læst biggrin

Det er noget i den retning det vil være en god ide at kikke nærmere på.

Jeg har selv lige købt et bindingsværkgård fra 1864 hvoe den ene længe er genopført i 1962 men desværre i lecablokke. jeg har tænket mig at lægge isoleringen unden på og derefter lave en klima skærm. Jeg er også på jagt efter en god løsning der kan matche de øvrige bygninger alle med stråtag. jeg overvejer en løsning med bulkteknik som er en meget gamel måde at lave bindings værk beklædt med træ i mellem. Der skulle være en enkelt bygning i den gl. by i Århus.
Jeg er derfor spændt på om der skulle komme andre spændende forslag.
smile
Vi overvejer også at mure tilbygningen op i lecablokke af flere forskellige årsager, men vil få "stilen" til at blive pudset stuehus a la 1920 dvs. massere af detaljer.

Vi har ikke mulighed for at "fortsætte" byggeriet på selve vores bindingsværkshus, da det ligger meget lavt og vi kæmper med vandproblemer af samme årsag.

Så vi har ofte "studieture" rundt i området emd vores digitale kamara, hvor vi fotografere detaljer og intressante tilbygninger og bygningskombinationer med bindingsværk :lol:

Vores erfaring er at spørger man lige ejerne om lov inden man fotograferer løs, bliver de meget glade og vil ofte give en del erfaringer videre.

I vores lokal område er der massere af gårde som har bindingsværk længer fra 1800-1850 og nyere "stuehuse" dvs. 1900-ca. 1935.

Ofte er der tale om meget vellykkede kombinationer.

Mvh.

Trine
Jeg forstår godt jeres synspunkter m.h.t. at bygge "non-bindingsværk anno 2004"
Men,.... pas nu endelig på at lave en sammenkædning af de to stilarter, således at I også om mange år er glade for at se på det færdige resultat.
Her er det en meget god ide, at bruge digital billedbehandling.

Har I overvejet en ren glas sammenbygning?

Jeg har flere steder set udmærkede løsninger, hvor netop glas forbinder to helt forskellige stilarter.
Samtidig har I jo også muligheden for at opnå den passive varmevirkning.

Mvh
Bodker

Mvh.
bodker

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også