Skillevæggen der gør vrøvl

Godmorgen LDS'ere.

Jeg har nogle fine ikke-bærende skillevægge i gasbeton-elementer der desværre er placeret ovenpå betondæk uden sokkel/fundament under. Herunder er der leca... hvad pokker gør jeg nu, når jeg skal have banket betondækket op og få fjernet leca, for at isolere og støbe nyt dæk (med gulvvarme) i  det respektive rum?

Begynder jeg at fjerne "nødderne" vil de vel stille og roligt forsvinde under skillevæggen og dermed fjerne grundlaget den står på. Hvad søren gør jeg?  
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enten understøber du væggene eller også bygger du nye, der er masser af tråde om begge emner.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

At bygge nye vægge er ikke en option, desværre. Jeg har været forbi en del tråde om samme emne herinde, men jeg har ikke kunne gennemskue hvordan jeg undgår, at støtten (i mit tilfælde letklinker/leca) forsvinder/skrider når jeg skal placere støbe og placere blokkene under væggen.  

Hvor tyk er betonen, væggene står på? Er lecaen støbt med cement eller er den løs/flydende?

fase
"At bygge nye vægge er ikke en option, desværre"
Hvorfor ikke ?

Venlig hilsen
Knud
Detnyehjem skrev den 13-10-2021 10:55:04

At bygge nye vægge er ikke en option, desværre. Jeg har været forbi en del tråde om samme emne herinde, men jeg har ikke kunne gennemskue hvordan jeg undgår, at støtten (i mit tilfælde letklinker/leca) forsvinder/skrider når jeg skal placere støbe og placere blokkene under væggen.  

Hvordan er opbygningen af den nuværende gulvkonstruktion som væggene står på?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men jeg har set en murer bruge et trik i en væg der var fyldt med leca for at isætte en dør.
Han målte op hvor hullet skulle være og borede så en række huller 5-10 cm uden for hullet hele vejen rundt og fyldte skum i hullerne og lod det størkne. Derefter kunne han skære hullet frit uden at leca'en fra hele væggen løb ud.

Men i et gulv vil trykket fra væggen selvfølgelig være større, så der skal nok laves en bredere "kant" for at det kan bære. Så du kan ikke få banket op helt ind til væggen og dermed heller ikke få varmen derud.

Alternativt kan du slå nogle huller i væggen og så støbe nogle bærende punkter under væggen, men det bliver ikke nemt.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Rigtig gode spørgsmål allesammen!

  • Huset er fra ‘66
  • Gulvkonstruktion:
    20 cm. løst drænlag (leca)
    Plastikfolie
    8 cm. betonlag
    5 cm. isolering (uld)
    2" x 3" strøer m. Junckers 60'er parket
  • Væggene ligner gulv-til-loft elementer. De er 75 mm. 
  • Stuen (hvor der skal nyt dæk) støder op til et rum der er i brug, hvorfor væggen gerne må blive.

    Giver der mening :)?
Du har sikkert god tid og timelønnen er til at overse. For nu at tage udgangspunkt i Henriks svar, så kunne du bore et hul for f.eks forsegle Lecaen med skum. Det gør du ved at bore nogle huller og sprøjte skum i lecaen. Dernæst går du igang med at understøbe betonlaget. Hvis du ikke sørger for at lecaen bliver, hvor den hører til i de tilstødende rum, vil gulvet synke der. Giv dig god tid til arbejdet, så du ikke tager nemmeste og billigste løsning. Den billigste løsning kan blive den dyreste i sidste ende.

fase
Det virker godt nok som en tidsrøver - og måske også en temmelig stor mundfuld for mig
Jeres indspark har til gengæld fået mig til, at tænke i en lidt anden bane.

  • Lad 10-20 cm. beton være op i mod skillevæggen.
  • Fjern det øvrige beton samt 5. cm. af leca-laget
  • Smid 2x 70 mm. Kingspan TF70
  • Lav nyt betonlag med rio+slanger
Så undgår jeg at rode med understøbning ;)
Detnyehjem skrev den 15-10-2021 11:13:06

Det virker godt nok som en tidsrøver - og måske også en temmelig stor mundfuld for mig
Jeres indspark har til gengæld fået mig til, at tænke i en lidt anden bane.

  • Lad 10-20 cm. beton være op i mod skillevæggen.
  • Fjern det øvrige beton samt 5. cm. af leca-laget
  • Smid 2x 70 mm. Kingspan TF70
  • Lav nyt betonlag med rio+slanger
Så undgår jeg at rode med understøbning ;)

Det er ikke en løsning der regnes for stabil eller kan anbefales pga riskoen for udskridning og/eller betondækket der kan brække og væggen dermed vælter.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis