Vægmaling binder ikke (kan skrabes af)

Hej
Jeg har været igang med et malerprojekt, hvor jeg har malet et par vægge i et værelse. Jeg har malet oven på en hvid maling (malet af maler da huset blev bygget for 1 år siden). Nu er problemet så at hvis man rammer væggen så får man skrabet malingen af der hvor man rammer (det er et par måneder siden jeg malede, så malingen burde være hærdet). Jeg har været i kontakt med fabrikanten, som tilbyder at sende en ny maling, men hvis jeg maler oven på, vil jeg vel stå med samme problem da laget under stadig ikke vil binde korrekt

Er der nogen der har oplevet noget lignende og har noget erfaring/gode råd de kan dele? 
Hej Jeg har været igang med et malerprojekt, hvor... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er malet oven på en hvid dyrup maling glans 10
Nej, væggen har bare “stået” som maleren efterlod den indtil jeg valgte at male den.
Med type mente jeg nu om de var vand- eller oliebaserede.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nohandywoman skrev den 13-10-2021 20:26:14

Det lyder bare som en helt forfærdelig stor opgave at skulle igang med at fjerne malingen med en spartel.

 Altså min grundsætning ved de her ting er at resultatet aldrig kan blive mere holdbart end underlaget. Det medfører også at man sjældent kan lappe ved at putte noget udenpå hvis der er et grundlæggende problem med underlaget. 


Her har du et malingslag der ikke sidder ordentligt fast. Hvad end du putter udenpå vil derfor heller ikke sidde fast (det vil måske sidde fast på dit nye lag maling, men så falder begge lag bare af sammen)

Den eneste rigtige løsning er at tage af indtil man har et stabilt underlag og ja det kan godt være lidt af et arbejde. Men hvis malingen sidder så dårligt fast som du skriver vil jeg tro det er overkommeligt. Men det kræver nok en stor og bred spartel for at gå tilpas hurtigt.

Du kan muligvis også slibe den af med en girafsliber, det kommer lidt af på hvad der skal til for at den går af. 

Ask
Annonce
Det er virkeligt ejendommeligt - Mit bedste bud er at det tidligere lag ikke er glans ti men højere. Der kan nogen gange være et hæftningsproblem til halvblank maling - Den er stærkere end den matte, og derfor arbejder de forskelligt. 

Nu laver Jotun jo mange forskellige typer maling - det er ikke den matte kalkmaling eller maling til mineralsk underlag du har brugt?

Mvh Troels
Jeg ved ikke så meget omkring olie vs. Vandbaseret maling, men den oprindelige maling er denne fra dyrup, som er den eneste maling der er brugt på væggene indtil jeg kastede mig ud i mit mislykkedes malingsproje

Den maling jeg har brugt oven på er jotun lady glans 10 som er en ensfarvet alm. akrylmaling 
Den oprindelige er Dyrup robust, som er en meget stærk og vaskbar akrylmaling. Åbenbart har din jotun ikke kunne bide i den:-(

Mvh Troels
Så hvis jeg får fjernet alt malingen og maler igen med den maling jotun har tilbudt mig, så vil jeg stå med samme udfordring?
Det kan være den nøjes med at få hoftebrud først. Spørg Dyrup.

Mvh Troels
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også