Forbrugsbatteri kogt over?

Hej

Jeg har købt en ældre sejlbåd, hvor den gamle batterilader netop er stået af.
Jeg har derfor udskiftet den med en ny Victron Blue Smart lader på 25A.

De gamle forbrugsbatterier er 2 stk. på 115 Ah, de er gamle, og stod i forvejen til en udskiftning til foråret.
Da jeg sætter den nye lader til, lader den som den skal. Jeg bruger funktionen Normal (14,4V) + Recondition, da batterierne har været helt aflade. Jeg målte 2 volt, inden jeg satte dem til at lade.
Efter nogle timer kigger jeg til det igen, og kan konstatere at det ene batteri ikke lader ordenligt. Og "Magic Eye" forbliver klart. Derfor afmonterer jeg batteriet.
Det andet batteri lader tydeligt, det syder lidt og bliver lunt. Magic Eye er blevet mere grønt, end til at starte med.

Da jeg så kommer ned til båden i dag, er batteriet ladet op. Laderen står i Storage mode, og historikken på laderes viser at det er ladt fint op. Der er brugt ca 119 Ah på at lade, og ca 52 Ah på Maintain.(Hvilket virker højt) 
Da jeg så åbner ned til batteriet, er der masser af kondens og "Magic Eye" er klart. Der er et enkelt sted, hvor der er noget der ligner syrekrystaller, eller ser det fint ud. Der er fint spænding op batteriet og det var fint strøm til en lille sejltur.

Min erfaring med 12v batteriet og ladere er ikke stor, men jeg tænker at batteriet er kogt over. Så meget af vandet er fordampet.
Hvorfor sker det? Er det fordi batteriet er dårligt eller er det for meget at lade et 115 Ah batteri med 25A?
På laderen kan indstilles til at lade med 10A, hvis batteriet et under 33Ah, hvilket ikke er tilfældet.

Nogen der kan gøre mig lidt klogere på årsagen?


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det burde være fint med 25 ampere, generatoren yder jo betydeligt mere.
Det lyder som om dit batteri er falden sammen, og derfor koger når der laders på det, og derfor er der brugt så meget på vedligeholdelses ladning, da det hurtig taber strømmen igen.

Vi prøver igen, i morgen --
Du skal ikke se så meget på, hvor meget laderen kan lade med. Om den lader med 10 eller 25 A, betyder ikke så meget. Den støre strømstyrke betyder bare, at ladetiden bliver kortere. Når du sætter laderen til, så prøv at måle ladespændingen, når batteriet er ved at være ladet op. Den må ikke være over 14,4V. Vedligeholdelsesspændingen bør ikke være over 14,2 V. Vedligeholdelsesfri batterier lades med 14,2 V, for det er den højeste spænding inden batteriet begynder at "koge" altså at dele vandet i ilt og brint.
At generatoren kan give et større antal Ampere betyder bare, at den kan afgive en større strøm til forbrug. Dens ladespænding bør være 14,2 V og ikke over 14,4 V.

fase
Tak for jeres input. Jeg konkludere ud fra jeres kommentarer at det er batteriet der var dårligt.  Og at jeg sagtens kan skifte til 2 nye 115Ah til foråret.

Tak 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Nu har du ladet på dem, prøv at mål hvormange volt der er på dem, om en uges tid (uden at lade), så skulle der gerne være 12 volt på stadig.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis