Flydespartel som færdigt gulv - metodeforslag

Hej LDS

Jeg skal til at flydespartle gulvet i et værelse. Jeg bruger Marlon H30, og det skal fremstå som færdigt gulv. Underlaget er nystøbt betongulv (støbt for 4 uger siden).

Ujævnhederne er ret svingende pga. jeg fik trykket mine ledere for meget ned hist og pist. Nogle steder skal der 15 mm på, andre steder 5, nogle steder 7, andre steder 12. I snit skal der 10 mm på.

Jeg har 2 spørgsmål (selve processen med primer, pigrulle etc. har jeg styr på):

1/ Ville I dele det over 2 omgange. Dvs. grovafrette det dag 1, så der mangler 3-5 mm hele vejen rundt, og så prime igen + lave finspartlingen med pigrulle og det hele dag 2, eller ville I forsøge at få det jævnt og flot i 1. hug? Her tænker jeg især på, at pigrullen fx ikke dur de steder, hvor der er mere end 10mm, som skal på.

2/ Nogle steder anbefales det, at gulvet får en let slibning inden slutlakering (i mit tilfælde med mat PU-lak). Hvad er årsagen til dette, og er det nødvendigt? Her tænker jeg på, hvis grundlaget er et jævnt gulv uden toppe/lunker.

Mvh. Emil

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mine 5 cent:

Tykke lag er markant nemmere at få pæne end tynde. Jeg ville tage det i ét hug.

Sørg for at prime meget grundigt. Ellers risikerer du luftbobler.

Brug fiberforstærket flydespartel. Det er mindre sart og mere velegnet til tykke lag.

Følg blandingsforhold og rørevejledning til punkt og prikke. Ekstra vand er ikke en god idé. Du risikerer spartlen begynder at skille.

Jeg har selv lavet 3 gulve på den måde. Det ene blev jeg nød til at slibe pga. lidt nuance forskel i overfladen. De 2 andre blev fine.

Henrik19 skrev den 12-10-2021 20:01:23

Mine 5 cent:

Tykke lag er markant nemmere at få pæne end tynde. Jeg ville tage det i ét hug.

Sørg for at prime meget grundigt. Ellers risikerer du luftbobler.

Brug fiberforstærket flydespartel. Det er mindre sart og mere velegnet til tykke lag.

Følg blandingsforhold og rørevejledning til punkt og prikke. Ekstra vand er ikke en god idé. Du risikerer spartlen begynder at skille.

Jeg har selv lavet 3 gulve på den måde. Det ene blev jeg nød til at slibe pga. lidt nuance forskel i overfladen. De 2 andre blev fine.

 

Tak for godt input. Egentlig interessant med de tykke lag - det pæneste gulv jeg har lavet, var det der skulle have over 1 cm. Dem på 3-5 mm kan næsten ikke nivellere ud.

Hvor meget lader du primeren tørre ind, inden flydespartlen kommer på?

Og hvilket værktøj anvender du til fordeling af spartlen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mener instruktionerne siger noget med at der ikke må være “synlige våde pletter”. Mener jeg gav det en time eller to ekstra efter det så tørt ud?

Jeg tror de tykke lag fungerer bedre, da tynde lag ret hurtigt tørrer pga. underlaget suger væske til sig. Så tykke lag har bedre tid til at flyde sammen / lægge sig.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også