elradiator dimensionering

Hej,

er ved at bygge skur og elektriker har været og trække kabler så jeg skal til at beklæde indvendig og så have købt en elradiator.

Skuret er 12 kvm, der er 150mm isolering i vægge, 200mm på loft og 300mm i gulvet.

Jeg ville gerne "nøjes" med en 1000w (har læst lidt om 100w pr kvm?) som jo ville være 1200w men den er 20cm bredere end den på 1000w. vil gerne ha den "lille" af dem.

Er 1000w mon tilstrækkeligt til et skur som nævnt? der skal jo ikke være lummert, men holdes lunt, måske ~10-15 grader om vinteren. -har også læst det er bedre at elradiarot er lidt for stor end lidt for lille.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu du er igang med at bygge nyt, skulle du overveje at installerer en varmepumpe af de små i stedet.

Men en 1000W skulle nu nok fint kunne klare opgaven med dit skur, når der er isoleret godt "hele vejen rundt".

 

I sommerhuse og boliger regner man med 50 - 100 w/kvm afhængig af isoleringsgrad. Dit skur er ikke beboelse så jeg ville gå med 40-50 w kvm
Så en 1000w radiator er rigelig stor. Jeg ville bruge en 500 w ca. som Karl Smart har
Om det er bedre med en lidt for stor tror jeg nu ikke. Men det er klart at den store kan varme det meget op hvis du ønsker at tage det ind som beboelse.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du kun har varme på når du opholder dig i skuret, er det en fordel med en radiator som er for stor, da du hurtigere når den ønskede temperatur. Når temperaturen er nået, bruger en radiator på 5000000w ikke mere end en på 500w, da den jo er termostatstyret.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 12-10-2021 21:06:44

Når temperaturen er nået, bruger en radiator på 5000000w ikke mere end en på 500w, da den jo er termostatstyret.

 Det er en misforståelse. Hver gang thermostaten tænder, så ville den sluge max effekt (watt), men antallet af kWh (energi forbrug) vil i sidste ende blive det samme, om man bruger en stor eller lille radiator, den lille er bare tændt i længere tid af gangen, end den store.


 

Annonce
600 w til dit skur er rigelig mm mindre du skal have en sauna i skurret .jeg tænker næste du kan nøjes med omkring 400 watt .det giver ca 34w pr m2 600watt giver 50w pr m2
Du skriver at du helst vil have den lille for at spare 20cm.
Det tolker jeg som at du er ked af at skulle bruge vægplads nederst på væggen til radiator.
Har du overvejet strålevarme monteret højt på væggen, eller endog på loftet?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Steensen skrev den 13-10-2021 15:05:31

 Det er en misforståelse. Hver gang thermostaten tænder, så ville den sluge max effekt (watt), men antallet af kWh (energi forbrug) vil i sidste ende blive det samme, om man bruger en stor eller lille radiator, den lille er bare tændt i længere tid af gangen, end den store.

 

Det er bestemt ikke en misforståelse. e vil over tid bruge lige mange kilowatttimer, hvilet er hvad der menes, når jeg skriver hvad radiatoren forbruger.


Dog kan jeg se, at du tolker mit svar som værende et udtryk for den øjeblikkelige afsatte effekt, hvilket dog ikke er tilfældet, jeg kan ikke se hvorfor dette skulle være relevant.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis