Saltpeterudtræk på indervægge?

Hej LDS,

Jeg har læst en del herinde om saltpeterudtræk i vægge, da jeg jeg fået afvide det er hvad jeg ser på billedet herunder.

Jeg har fået afvide det ikke er skadelige for klima, mennesker eller dyr, så vi lever med det. Det lugter ikke, og er en form for puds der kan børstes væk med fingeren. Maling bobler i flere områder, og det ser grimt ud. Lyder hult når jeg banker.

Spørgsmålet er hvorfor det opstår på indervægge. Det sker på 3 vægge - hhv. mellem børneværelse 1 og soveværelse, børneværelse 1 og entre samt soveværelse og entre.
Huset er fra 1960, og jeg er ikke klar over hvad tidligere ejer har flyttet af vægge i den ende af huset.

Vi prøvede sidste år - før vi vidste hvad det var og af bekymring - med en affugter i en uges tid i vores entre. Det gav ikke meget. Jeg skrev til skimmel/fugtfirma med vores rh% værdier over tid (verisure måler det) og de var ikke bekymrede. Jeg har haft en plastpose over området med tape for at se om der kommer fugt - det gør der ikke. Der er intet at se ved gulv eller loft.

Vi har i øvrigt i det år vi har boet her luftet ud hver dag morgen og aften.  

Så hvad er det der sker? Og skal rive de 3 vægge ned for at komme det til livs?


Mvh

Andreas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså det der sker er at der er for meget fugt inde i væggen.

Da malingen er rimelig difusionstæt bliver fugten så ophobet hvilket fører til disse udtræk, bobler mv. Det er også derfor der ikke kommer fugt ud, den er inde bagved.

Når det sker på indvendige vægge (sådan læser jeg dit indlæg?) er der basalt set to kilder til fugten. Enten så kommer den nedefra fordi der mangler ordentligt fugtspærre som fx murpap i bunden af muren eller også kommer den oppefra fordi taget er utæt.

Du gør 2 ting nu. 1) du tjekker loftet og 2) du finder de oprindelige tegninger hos kommunen for at finde ud af om væggen er by eller gammel, samt måske endda hvordan den er opbygget hvis den er oprindelig. 


Ask
Hey Ask,

Tak for input. Jeg har tjekket tegninger hos kommunen og holdt op i mod hvordan det er nu.
Det ser ud at de vægge med udtræk er oprindelige vægge. Har markeret dem på nyeste plantegning.

Der er ikke loft på huset. Og der er ikke noget som indikerer der kommer vand hverken i gulv (nede fra) eller loft.


Mvh

Andreas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har du en samlebrønd udenfor lige ved hoveddøren? Der er muligvis et rørbrud under gulvet, som trækker op i skillevæggene, så pudsen slipper. Derfor lyder det hult. Det kan også være gulvvarmen i badeværelset der er utæt. Hvis der er krybekælder under kan det checkes derfra.
Hvis det er et rør til brønd under gulvet, burde jeg så ikke kunne se det på gulvet også (laminat)?

Gulvvarme virker ikke utæt. Vi påfylder  stort set ikke vand.

Det virker svært at komme til at tjekke, da der ikke er krybekælder (mig bekendt) på huset i forhold til at det ikke er noget farligt ved udtrækket?

Mvh

Andreas
Det her er vist ikke så åbenlyst. Måske var det bedst for dig at få en byggesagkyndig til at kikke på det. Det kan sagtens være at det er nemt at finde årsagen hvis man står på stedet og har den rette viden, det er trods alt begrænset hvad man ser på billeder og tegninger. 

Ask
Helt sikkert. Jeg har startet med at skrive til forsikringen, og tager den derfra.

Mvh

Andreas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også