"Vindmøllevinger?"

Noget jeg har undret mig over længe?

Hvordan kan det være at nogle vindmøller kun har 2 "tynde" "vinger" eller "blade" eller hvad sådan nogen hedder?

Mens andre har 3 eller 4 ?

Det samme gør sig gældende fx med propeller på flymotorer, toppen af helikoptere, og bådmotorer?

Alt min umiddelbare logik siger jo at jo flere "blade" jo mere af vinden udnytter man ? Så hvad misforstår jeg, siden det ikke altid er sådan?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Overordnet er det økonomien som styrer. 2 vinger giver meget ubalance da vindtrykket er størst i højden. 3 Vinger balancerer bedre da der er 2 nede når en er oppe. Mange vinger som var alm i ældre tid "vindroser" var gode til at drive en vandpumpe og andet småtteri da de starter ved svag vind til gengæld er de ikke effektive ved høj vindhastighed da de mange blade bremser. 3 vinger har vist sig mest effektive i forhold til prisen. Husker du den knirkende mølle fra Unce upon a time in the west?  De der mange bladede møller var netop almindelige til at pumpe vand op. Set i utallige westerns.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Så vidt jeg husker er det mest effektive kun at anvende een vinge. Det giver så andre problemer. Derfor er normalen i dag 3 vinger.

Søren O
Jeg har ikke selv forstand på det, men mit indtryk er, at to vinger kan have den fordel, at de kan laves som ét samlet element, og det giver færre ting, der kan gå i stykker. Effektiviteten handler i sidste ende ikke i sig selv om antallet af vinger men om vingernes overfladeareal og om arealet de fanger vind i. Dvs. færre vinger må kræve større vinger. Når man designer en mølle, tager man nok de der forskellige forhold og holder dem op mod hinanden. Der er også noget med, at man designer en mølle til et bestemt miljø. Om den skal være god til at fange korte perioder med høj vind, eller om den skal være god til at køre stabilt i moderat tempo, hvis det nu fx bare blæser en lille smule det meste af tiden.
Takker meget for info om hvor og hvorfor 2 -3 - eller 4 "vinger" er bedst til fx vindmøller, flypropeller, og skruen på påhængsmotorer til både fx
Frank Chr. skrev den 15-10-2021 10:20:32

Man kan læse at to vinger belaster vindmøllen mere end tre vinger.   https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-har-vindmoller-tre-vinger

Lidt mere vindmølle info.   https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/kan-vindmoller-aendre-jordens-rotation

 Når to vinger belaster mere end tre, eller flere, så er det jo som en anden nævner, sikkert noget med arealerne der skal ses på.

Den med at vinden er kraftigere højere oppe køber jeg ikke, nu om dage med meget høje møller. Hvis en mølle f.eks. står på en bakke eller bakkekam, møder vinden bakken der presser vinden op så den primært møder de nederste vinger.
Ved lave møller er det sikkert rigtig, dog betinget af terrænet foran møllevingerne, da træer m.v. bryder vinden. Ved havmøller gælder det samme sikkert, da bølger o.l. bryder vinden.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hm ?!?!?

Det lader til at om en 2-3-4 vinget "mølle" eller vinge"... er mest fordelagtig?

Det  er også fordi at jeg påtænker at lave en selv nemlig, og så vil jeg finde ud af om jeg skal have med 2 3- eller 4 blade....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis