Ideer til sikkert arbejde i højden?

Hej

Vi er i gang med at bygge vores nye hus og jeg står selvfølgelig for en del af arbejdet selv. Huset er tegnet af en arkitekt og er i to plan. Midt i huset er der en gange uden etageadskillelse, men istedet 5-6 meter til loftet og øverst et ovenlys.

Jeg skal både spartle, male, lave inddækning, lave lofter og isolere oppe i denne højde og skal derfor have fundet en "nem" og "billig" løsning. Gangen er 130 cm. så min umiddelbare plan var at skrue noget kraftigt lodret tømmer i væggene og placere noget andet kraftigt tømmer ovenpå. Herefter skrue noget kraftigt tømmer på tværs der kan danne bund for nogle gangplader eller lignende....

Er det helt skørt eller kan i finde en bedre løsning?

mvh Henrik
Hej Vi er i gang med at bygge vores nye hus og... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dine 4x4 bjælker vil fint kunne bære dine 2x4 reglar.
Men med et span på 130cm er det lige til den friske side til 2x4, jeg ville i givet fald køre 4x4 eller 2x6.
80cm mellem reglarne til understøtningen af 18mm krydsfiner er også til den friske side. Normalt siger man max 60cm mellem understøtningerne på gulv plader, gerne mindre. Selv om krydsfiner er stærkere end spånplader, så er det nok en god idé at holde sig til de 60cm alligevel, især når du har et span på 130cm (tænker du ligger pladerne på langs, så de er 122 brede og løber 244 i længden i gangen).

Med en konstruktion bygget på dén måde, behøver du ikke skrue den fast til væggene hele vejen, blot alle bjælker, reglar og plader er skruet sammen, og du så laver 2 kryds afstivninger i hver langside/på hver side af gangen, og én skrue til at holde konstruktionen fast til væggen i den ene side, 4-6 steder, så slipper du for at skulle spartle en masse huller bagefter.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også