Gulvvarme, telestat og "kapsler"?

Jeg har netop overtaget et hus med gulvvarme AC 8014 styreenhed.
Termostatet på et værelserne virker ikke til at have forbindelse, og varmer mere end det bliver bedt om. Hvad kan jeg selv gøre for forsøge at få den forbundet igen?

Jeg har allerede skiftet batterier i alle termostater og haft slukket for al strøm i huset (inkl styrenheden).

Derudover har jeg fundet 3 løse "kapsler"  på gulvet i teknikskabet.Jeg kan se 8 af "kapsler" som er skruet på som herunder, og 3 uden. Dette passer også med der er 11 i alt. Hvad gør disse kapsler og skal jeg skrue de 3 på igen eller der et formål med at de er taget af?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er udluftnings skruer der sidder der under, så de hvide kapsler er der bare som beskyttelse mod samling af skidt og kanel. Om de er der eller ej er underordnet.

De blå er dine telestater.
cirklen i midten af telestaten skal komme op når der kaldes på varme.
Sæt temperaturen i hvert enkelte rum op, ét rum ad gangen, til f.eks. 28-30°C, og gå så ud og kig hvilke(n) telestater der åbner, og mærk op. Gå tilbage til rummet, og sæt den ned til 15°C, for at slukke for varmen til rummet.
Når du har været "hele vejen rundt", hvis der er nogle telestater der ikke har været aktive, så tjekker du om der er brud på kablet eller løse forbindelser i terminal rækken til telestaterne. Hvis der heller ej er dét, så har du en defekt telestat, der skal skiftes med en ny.
Efter endt "afprøvning", så husk at indstille dine rum til den temperatur du ønsker i dem. OG husk, hvis det er tung gulvvarme, så tager det lang tid før det har givet en effekt på rummet, at du ændre 1-2° ad gangen.

 

Tusind tak for svaret @Steensen.
Hvad præcist gør "termostatet" herunder?
Og hvordan vælger jeg bedst hvor højt sen skal stå her midt i oktober?
Jeg skruede den selv ned fra lidt over 3 til lidt over 2 for nogle dage siden, uden at have den store vidne om det.

Når du bruger Steensens udmærkede vejledning til kontrol af termostater så ser du samtidig på hvilken lampe der lyser op på panelet o om det er opmærket korrekt. Er der uoverensstemmelser så bliver du nødt til at lukke ned for en af rummene en helt nat for at se hvilken gulv der bliver kold. 
Den termostat du viser til sidst bestemmer din temperatur på hele gulvvarme systemet. Den skal helst stå så lav som mulig for at du har bedste komfort.
Hvis den står meget høj så sker der 2 ting.
1. kan du få for høj en temperatur til at dine evt. trægulve kan tåle det
2. Så får du kun varme i forholdsvis kort tid inden rumtermostat siger "varmt nok" og lukker for telestat via. styring. Og det medfører så efter en tid kold gulv.
Hvis den står for lav så fryser du i nogle af rummene.   
Så du skal prøve at få den indstillet sådan at dine termostater og derved telestater kalder på varme næsten hele tiden.
Det vil nok sige 28-30 grader her i oktober og op imod 35 grader hen i vinter. Men det kommer an på meget blandt andet huset isolering m.m. Der bør sidde et termometer der viser aktuel blandetemperatur. (billed på lidt afstand)
Du skal ikke justere på denne termostat flere gange om ugen, blot give den lidt en gang ca. om måneden i efterår og forårs måneder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis