Udvendig plade mellem vinduer

Jeg er ved at skifte to vinduer, som sidder med ca. 20 cm mellemrum.
De gamle vinduer havde en (halvrådden) krydsfinerplade i dette mellemrum. Bagved sad der noget isolering.
Pladen var bare monteret på vinduerne med nogle trælister.

Jeg skal have en ny plade og isolering op, men jeg overvejer, om ikke jeg kan lave en smartere løsning end den gamle. Jeg kan sagtens sætte lidt "forskalling" op i mellemrummet, som jeg kan skrue en plade på, fx fibercement. Pladen skal under alle omstændigheder males, så det vigtigste er, at materialet kan holde til vind og vejr.

Udover gode råd til selve dækpladens type/materiale er jeg lidt i tvivl om monteringen. Jeg vil gerne sætte ekspanderende fugebånd rundt om vinduerne, men det kræver jo, at der er et passende mellemrum. Så jeg vil helst ikke montere dækpladen direkte på vinduesrammerne - så får jeg jo ikke en fuge på den side. Kan man mon sætte et eller andet op mellem vinduerne, som efterlader 15 mm mellemrum ind mod vinduerne, så man kunne montere et ekspanderende fugebånd? Måske findes der nogle smarte produkter eller løsninger?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I forbi delse med en vinduesudskiftning havde jeg en lignende udfordring. Vinduerne er træ/alu, så der blev bestilt en alubeklædt sektion, som kunne sidde imellem de to vinduer og på den måde give en flot sammenhængende løsning. 
Pandamonia skrev den 11-10-2021 14:40:46

I forbi delse med en vinduesudskiftning havde jeg en lignende udfordring. Vinduerne er træ/alu, så der blev bestilt en alubeklædt sektion, som kunne sidde imellem de to vinduer og på den måde give en flot sammenhængende løsning. 

God idé. Det kunne muligvis være en løsning for mig. Bestilte du det simpelthen samme sted som vinduerne, og kan du evt huske, hvad firmaet hed?

Jeg havde en tømmer på opgaven, men ja. Vinduerne er fra KPK og de lavede et mellemstykke på mål, så det hele hænger sammen. Det er reelt blot en bred ramme uden glas i
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også