Nyt radiator system 2 streget

Hej
Håber på lidt hjælp, jeg står med et hus, hvor jeg skal have et radiator system. Det giver nok sig selv at vælge 2 streget, men jeg vil hører om der er nogle der har erfaring med at man trækker et plex rør frem og tilbage for hver radiator. Som jeg kan se på diverse tegninger, trækker man fremløbsrør rundt mellem alle radiator og tilbageløb mellem alle radiator.
Hvorfor ikke trække en frem og tilbage for hver radiator. og samle det ved sit anlæg med et fordelerrør som f.eks denne
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-gulvvarme-fordelerror-wavin-tempower-fordelerror-til-5-kredse-046320205
Det er nok en dyre løsning end alm. 2 streng men jeg kan gode lide ideen om at hver radiator har sin streng, hvis der skulle ske noget.
Nogle kloge mennesker der kan vejlede her?
Kim
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I dag hvor man "bare" ligger PEX slanger, er det stort set én fed.
Det var mere i gamle dage, hvor man lagde stål-rør ud, at det var mest optimalt at ligge 2 "ring ledninger" igennem hele huset, da man så sparede på rørene.
Hvis du alligevel er ude i at etablere vandbåret varme, har du overvejet at lave gulvvarme på hele fronten så? Det giver mere komfort, og en mere jævn varme regulering, men fjerner de (i manges øjne) grimme radiatorer.

 

Steensen skrev den 11-10-2021 15:06:07

I dag hvor man "bare" ligger PEX slanger, er det stort set én fed.
Det var mere i gamle dage, hvor man lagde stål-rør ud, at det var mest optimalt at ligge 2 "ring ledninger" igennem hele huset, da man så sparede på rørene.
Hvis du alligevel er ude i at etablere vandbåret varme, har du overvejet at lave gulvvarme på hele fronten så? Det giver mere komfort, og en mere jævn varme regulering, men fjerner de (i manges øjne) grimme radiatorer.

 Ja gulvvarme ville være fedt men det kræver jeg graver et beton gulv op og det er ikke lønsomt, tænker ikke der er så mange andre løsninger. Jeg har set det gulvvarme man kan ligge på beton men mener der er rigtigt dyrt, så det ender nok med radiator 😊

ev elmand skrev den 11-10-2021 15:21:48

Det er optimalt at trække alle rør til en fælles fordeler. Men er der 2 radiatorer der sidder tæt på hinanden kan man bruge dobbelt dåser LINK Scrolle lidt ned så ser du  Koblings dåser til videreførsel. 

 Vil nok få to radiator der sidder tæt så tak for det ☝️🙏. Kan man også have et eller to rum hvor man ligger gulvvarme og føre det i samme fordeler boks som radiator? Tænker jeg ligger de gulvvarme plader man kan ligge på beton i badeværelse og måske køkken nemlig 😊

Hvis du laver den gammeldags form for gulvvarme, så kan du godt køre det på radiator systemet.
Med den gammeldags mener jeg hvor man har en høj fremløbs temperatur med meget lav gennemstrømning og returtermostat til at regulere varmen. På den type er det tvingende nødvendig at hver anden rør er fremløb og hver anden retur hele tiden. Du skal begynde på midten med rørene som midten af en hårnål, og så bevæger du dig ud af så det bliver fastgjort med den meget varme og ret kolde ved siden af hinanden. Det kan fungere i små rum. og du får en nogenlunde ensartet gulv temperatur. 
Men når du også nævner køkken så er jeg mere tilbøjelig til at anbefale den moderne form med lav temperatur og meget høj gennemstrømning i hele systemet. Her lægger man bare slangerne rundt og rundt. Så kommer det fra en fordeler hvor man har en såkaldt blandesløjfe. Det vil sige 2 fordeler rør, en pumpe, kontraventil og termostat som bestemmer at gulv varme vandet holdes på f.eks. 30-33 grader.
Når du skal til at lave om på badeværelse og køkken , så indebærer det helt sikkert at du skal hugge op, enten fordi kloak eller vandrør skal flyttes. Så er det oplagt at hugge det hele op, og isolere helt ned som man skal. Det er ikke så meget mere arbejde. Med de stigende energi priser vi helt sikkert får, er det næsten uanstændigt at varme gulvet op til 30-33 grader uden at isolere ordentlig nedad.
Ved radiatorer har du væsentlig koldere gulv (10-15 grader) og så har den manglende isolering ikke så stor betydning. Og så må du gå med klude- eller halmsko

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-10-2021 22:56:29

Hvis du laver den gammeldags form for gulvvarme, så kan du godt køre det på radiator systemet.
Med den gammeldags mener jeg hvor man har en høj fremløbs temperatur med meget lav gennemstrømning og returtermostat til at regulere varmen. På den type er det tvingende nødvendig at hver anden rør er fremløb og hver anden retur hele tiden. Du skal begynde på midten med rørene som midten af en hårnål, og så bevæger du dig ud af så det bliver fastgjort med den meget varme og ret kolde ved siden af hinanden. Det kan fungere i små rum. og du får en nogenlunde ensartet gulv temperatur.
Men når du også nævner køkken så er jeg mere tilbøjelig til at anbefale den moderne form med lav temperatur og meget høj gennemstrømning i hele systemet. Her lægger man bare slangerne rundt og rundt. Så kommer det fra en fordeler hvor man har en såkaldt blandesløjfe. Det vil sige 2 fordeler rør, en pumpe, kontraventil og termostat som bestemmer at gulv varme vandet holdes på f.eks. 30-33 grader.
Når du skal til at lave om på badeværelse og køkken , så indebærer det helt sikkert at du skal hugge op, enten fordi kloak eller vandrør skal flyttes. Så er det oplagt at hugge det hele op, og isolere helt ned som man skal. Det er ikke så meget mere arbejde. Med de stigende energi priser vi helt sikkert får, er det næsten uanstændigt at varme gulvet op til 30-33 grader uden at isolere ordentlig nedad.
Ved radiatorer har du væsentlig koldere gulv (10-15 grader) og så har den manglende isolering ikke så stor betydning. Og så må du gå med klude- eller halmsko

 Nu bliver det snart for teknisk for mig :D Men jeg bliver nødt til at have radiator på 1 sal, da den er færdig men jeg har overvejet gulvvarme på stue etagen med sådan noget her
https://www.completvvs.dk/uponor-minitec-gulvvarmeplade-8-styk-6-2m2-1100x700x12mm-339262010/?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=Kategorier%20-%3E%20Varme%20og%20klima%20-%3E%20Gulvvarme%20-%3E%20Uponor%20-%3E%20Gulvvarmeplader
Hvad er din mening om den løsning? Jeg er godt klar over bedste løsning er at grave hele gulvet up men jeg får umiddelbart ikke brg for at grave ret meget gulv op i forhold til køkken og badeværelse, da der allerede er toilet + afløb, som jeg vil mene er nok til at aflede spildevand. Så jeg skal nok kun hakke ud til rør ca 3-4 meter fra toilet til køkken.

Endnu engang mange tak for du tager dig tid til alle mine spørgsmål, sætter pris på det :)

Kim
Det dur ikke med gulvvarme uden at kende isolering nedad.
Du skal jo også hakke op til radiator rørføring i de andre rum, og lur mig om der ikke skal flyttes lidt på kloak m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis