Svejsebord af eloxeret aluminium

Jeg har klunset nogle 12 mm eloxerede aluminiumplader som jeg havde planlagt at bruge som bordplade på et svejsebord jeg vil bygge. Nu er der en venlig sjæl der har gjort mig opmærksom på at eloxeringen gør at pladen er en meget dårlig leder og derfor ikke er så smart som borplade på et svejsebord, hvis man vil kunne sætte stelklemmen fast på bordet og kunne rykke emnerne frit rundt. Kan man slibe eloxseringen af med en båndpudser uden at gøre pladerne skæve eller på anden måde fjerne eloxeringen uden at skule have dem op i en stor fræser?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan slibe den ja, men aluminium er faktisk ikke så godt, da den hurtig oxiderer i overfladen igen(bliver mat), og dette oxidlag leder også dårligt. Derfor får du en dårlig stelforbindelse. Spørgsmålet er om den bliver for ringe, eller om det store overfladeareal kan kompensere tilstrækkeligt.

Du skal nok regne med at pudse den over en gang imellem i hvertfald.

Elektronikteknikeren
Du kan også bare lade eloxeringen blive på, du kan altid slibe ned.
Ofte er det alligevel bedst med stelkablet direkte på emnet man skal svejse på.

Vi prøver igen, i morgen --
Bare lige til en vigtig information, så er aluminiums støvet du genererer, hvis du vælger at slibe de plader, meget usundt for lungerne, så åndedrætsværn og støv opsamling på slibemaskinen er et must hvis du begiver dig ud i at slibe aluminiums pladerne.

 

Hmm, det lyder som om min ide ikke er så smart alligevel. Man kunne tage noget karosseriplade og lægge øverst så man havde en ledende overflade, men sådan en sandwich bliver vel ikke ved med at være lige? Skal jeg bare droppe de eloxerede aluminiumplader og finde noget stål i stedet?
En 10-12mm stålplade vil helt klart holde bedre til opgaven.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis