Dykpumpe - rør tilslutning dimension - hvad afleder mest?

Har købt en dykpumpe i biltema. Den har en 1 1/4 tommer tilslutning. Og kan pumpe maks 14m3 væk i timen (Dykpumpe DP 751). Jeg vil gerne kunne aflede så meget vand som muligt. Vandet skal maks pumpes 1 meter op, efterfølgende 15m i lige strækning og så 0,5m op. Men giver det mest mening at tilslutte et 1 1,4 tommer rør eller ville det være bedre at bruge eks et 50mm afløbsrør på de 15 meter eksempel? Formålet er at pumpe så meget vand væk så muligt på så kort tid som muligt.
Har købt en dykpumpe i biltema. Den har en 1 1/4... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er sådan set ikke grænser for rørets størrelse opad. Det vil blot flyde noget langsommere i røret. Men du får ikke nogen mærkbar gevinst ved at gå højere op end de 50 mm
Er det en pumpebrønd der skal holdes tom så er det større lange rør lidt uheldig. Når pumpen stopper så vil alt vandet i røret løbe tilbage og vis der er en lille brønd kan det så stige op til det punkt hvor der skal startes igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kender ikke dykpumpen fra Biltema, men mange har indbygget kontraventil, så man undgår vandet fra pumperøret løber tilbage.

Vi prøver igen, i morgen --
Kontraventil giver en del tab i vandmængde når vi taler om dykpumpe. ( tryk fald ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er kommet mange gode forslag hvoraf jeg har prøvet flere, men efter jeg anskaffede en almindelig c-slange (brandslange) blev alting meget mere enkelt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Især til midlertidige opgaver er brandslange nemt, men der er større modtryk en i fast rør.

Det mest effektive var at pumpen kun skulle løfte det oven ud af brønden, med en passende slange og det så løb frit, eks i noget ø110 kloakrør, så kan man jo også lave en antihævert så der ikke kommer tilbageløb. (udover den smule der er i pumpeslangen, hvis der ikke er kontraventil)
Så kan det også være frostfrit, hvis der er fald på 110 mm røret


Vi prøver igen, i morgen --
Trådstarter har faktisk ikke oplyst om det er en permanent eller midlertidig løsning der skal klares. Det er relevant at vide inden vi bevæger os alt for langt ud i komplicerede konstruktioner.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 21-10-2021 23:13:45

Trådstarter har faktisk ikke oplyst om det er en permanent eller midlertidig løsning der skal klares. Det er relevant at vide inden vi bevæger os alt for langt ud i komplicerede konstruktioner.   

 Det var faktisk ment som en fast installation 😊  Hvor jeg ønsker at pumpe så meget vand væk på så kort tid som muligt (for at forhindre oversvømmelse ved skybrud) 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis