[Spørgsmål] Hvordan udskifter jeg gamle termostater til moderne NetAtmo?

Hej alle

Det er mit første indlæg på dette forum, så jeg håber at kunne finde nogle gode svar herpå.

Har søgt efter lignende indlæg, men kan ikke finde noget, der præcis matcher mit spørgsmål, så here goes. :-)

================

Jeg har købt en lejlighed i et byggeri fra 1969. På radiatorerne sidder nogle gamle termostater (eller blot ventiler? Ikke sikker, se billeder), som jeg gerne vil skifte ud med nogle digitale NetAtmo termostater.

Jeg er dog tilbageholden ved at prøve at løsne de gamle termostater, da jeg er bange for, at jeg knækker noget.

Er der nogen, der kendes ved netop disse gamle termostater? Er der en stift indenfor, hvor man blot kan skrue termostaten ud og udskifte den, eller skal jeg have hele rørstykket skiftet af en VVSer?

NetAtmo har en guide til udskiftning, men jeg blev desværre ikke så meget klogere af den .. håber, at nogen kan kaste noget lys over det for mig. :-)

På forhånd tak!
/Terji
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke bruge netatmo til det du har, da det ikke er termostater men blot ventiler der manuelt kan åbnes og lukkes du skal have nye ventiler, hvorpå du så kan montere en termostat.
Tak for hurtigt svar mfrost!

Betyder det så, at rørstykket med ventilen skal skiftes, eller kan det gøres uden at rode med selve rørene?

Kan godt se, at jeg nok skal have en VVS'er forbi, da det ikke er noget, jeg gider rode mig ud i uden nogen erfaring ..

Er det en meget enkel opgave for en VVS'er at montere en passende ventil på tre radiatorer? 
Det er En forholdsvis enkel opgave for en vvs’er at sætte en ny ventil på måske skal der skæres et stykke af dit rør og drejes et nyt gevind, og der komme det til at knibe med plads. Så måske skal radiator hæves…. Men en anden udfordring ligger i at der skal der lukkes ned for varmen i bygningen og alle radiatorer på den streng hvor dine radiator sidder på vil sandsynligvis skulle udluftes, da fremløbsrøret bliver tømt. Så dr skal muligvis være adgang til de lejligheder der ligger over og under din. Men dette kan en vvs svare på når han ser varmeinstallationen i bygningen…. Så da du bor i lejlighed så kan det muligvis gå hen og blive en stor opgave…
JA stil lige en kasse øl i opgangen inden du får lukket ned for alles varme hvis du ikke vil have sure naboer/under/overboer.

Jeg ville nok vente til foråret/sommer hvor man slet ikke bruger varme alligevel, så generere du miindst muligt. Eller bare lade det være som det er.
Tak for nogle gode svar, mfrost og Zigzag!

Ud fra det har jeg afgjort at tilkalde en VVS'er til foråret for at få det løst. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis