Farve til fodlister og gerigter - inspiration søges

Jeg er ved at male mine gamle, grimme mahognilaminatdøre, og har valgt en helt kedelig, almindelig lys råhvid (8014). Alle vægge er modehvide, og gulvet er noget lys parket i de fleste rum; i køkken og badeværelse er gulvet noget lysgrå fliseværk.

Nu kommer turen lige om lidt til at jeg skal male gerigter og fodlister. Det nemme ville være at gå med en standard RAL 9010 eller S0502-Y, men…..

Vinduesrammer og karme på yderdøre er malet i den lyse standardgrå (S1500-N).

Jeg hælder til at gå med en grå tone, men bliver i tvivl om det vil holde. Grå fordi jeg bor sammen med 2 hunde og en kat, og ingen af dem formår at støvsuge, eller tørre fodlister af  Og skal det i givet fald være samme grå, som der allerede er på vinduerne? 

Er der nogen der er gået med en anden farve en standard? Og som vil dele billeder?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der hvor jeg køber maling er der ikke noget der hedder standardfarve. Så jeg ville vælge noget lidt mere farvestrålende som grå og hvid.
Det har ikke nogen betydning for rengøring hvilken nuance der vælges, hvis du da ikke lige vil vælge flerfarvet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ud over farver, han kombinationen mat og blank farve i samme nuance understøtte helhedsindtrykket.

En anden metode kunne være anvendelse af komplementærfarver. Det var meget brugt i tidligere stilperioder. Barok er et godt eksempel på bygningsdele, hvor Art Nouveau har forfinet anvendelsesmulighederne til samtlige indretningsdetaljer.

Farver indvirker ikke det store på renholdelsen. Luminans betyder mere hvornår støv og skidt kan ses.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Farve er jo smag og behag ;)

Her de lysegrå, og har ikke dyr, eller nogen mening som sådan om hvorvidt det er pænt eller ej.

MEN bonusinfo:

Du kan med stor fordel købe dem i plast som er hule, frem for i træ. På den måde kan du let skjule kabler inden i dem, fx højtalerkabler, telefonledning, el-ledninger, eller hvad du nu måtte have, fremfor at sømme dem på trælister udenpå ;)

Desuden er de også billigere, og nemme evt at udskifte (da de aldrig er HELT ens i farven) i så fald bør du dog passe på med støvsugeren fx ved dørtrin (da de ikke kan holde til at en støvsuger kører over mange gange)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også