Tomrør, gulvvarme og bøjninger

Hej alle - jeg tripper efter at komme i gang med at sætte køkken op, men der går nogle uger før jeg kan trække gulvvarme til stue og soveværelse. Spørgsmål:

1) Ville i tøve med at ligge tomrør i soklen (og isolere ovenpå, så jeg ikke luner kiksene i skuffen) når det skal igennem den viste vinkel? (Billeder 1-3)
2) Min VVSer har anbefalet en rute til badeværelset som runder et hjørne som vist med bukkefix (billede 4). Han mente ikke det var problem, hvad siger I?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal fiksere dem ret godt , ellers er det umuligt at trække rør i senere
bredker skrev den 10-10-2021 15:19:08

du skal fiksere dem ret godt , ellers er det umuligt at trække rør i senere

 Hvor godt er "ret" monstro? Jeg ville sætte dem i bur som set på billede, men var bange for at klemme dem så de har op til 5 mm at rykke på sideværts og 1 mm i højden



Hvis du kun trækker tomrør, så gør dig selv den tjeneste at trække en træksnor i, inden du dækker trækrørene til.

fase
Hvis man nu ikke som en klaphat havde købt tomrør til 16 mm, når man forsøger at proppe 20 mm igennem,så ville det have været nemt at teste selv 😞
Annonce
Hvis du har købt for små trækrør, kan du nå at ændre det inden kanalen bliver lukket. Af erfaring bliver man klog men sjældent rig


fase
du får aldrig et 20 mm igennem tomrør til 16 mm
bredker skrev den 10-10-2021 20:45:02

du får aldrig et 20 mm igennem tomrør til 16 mm

 Jeg er meget ihærdig, så jeg fik det knap 1 m igennem,derefter gav jeg op og har bestilt korrekt diameter :)

Du skal fastholde dem bedre end du tilsyneladende har gjort. Det der sker er at tomrøret trækkes lidt med når du kommer med pex røret. Det skaber en bukning på det fleksible tomrør og så går det fast.
Jeg ville lægge en klat beton over røret i den ene ende, godt maset ned bag din fastgørelse. Dagen efter trække i røret så det er stramt hele vejen og så en klat i den enden ende medens det fastholdes indtil beton en stivnet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis