Levetid på PVC-afløbsrør i sommerhus

Hej,

Jeg er i gang med badeværelset i sommerhuset. I den forbindelse bliver gamle vand- og kloakrør i støbejern/galvaniseret også udskiftet. Jeg overvejer at lade en del af den gamle afløbsledning fra køkkenafløbet ligge (PVC - formentlig fra 1972 hvor huset er bygget?) da det umiddelbart ser fint ud, og vil betyde, at jeg ikke også skal have brækket gulvet op i køkkenet. Jeg vil dog udskifte den gamle støbejernsvandlås (vist på billedet) og lave nyt afløb+vandlås til brusenichen også i PVC. Der bliver trukket ny kloak til toilet et andet sted i rummet og ud mod septiktanken. Hvad siger i til at lade PVC-rørerne fra 1972 fra køkkenet blive liggende? I så fald bliver det køkketafløb som mødes med bruseafløb (også i 110mm) og som så går til septikken. Kan dette gå, og hvad er standardlevetiden på sådan nogle, hvis de ikke er skadede?

På forhånd tak,

Joachim

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O
Søren O
4886 7000
Jeg mener at man regner med levetid på 50 år, og så håber på mere. Om ikke andet, så vil du i salgssituation stå lidt bedre ved at kunne sige at alt kloak er udskiftet i 2021.

Søren O
bredker
bredker
1742 9760
skift ned til det orange rør og prøv at undgå at bruge en 88 gra bøjning som der er nu
en god ide at bruge en p eller s vandlås , så skal der ikke vandlås på unde vasken , og den stopper ikke så nemt
en anden ting er at bliver der noget efterfølgende , skal du lige være klar over at det ikke er lovligt at du laver det selv
Der er ingen grund til at skifte de orange rør, medmindre gummiringen er dårlig i muffen. Skulle det være tilfældet kan du skære muffen væk og sætte en stikmuffe på.
Det nye laves i orange selvfølgelig:-)

Bare kald mig BBB 
Annonce
Annonce
Joachimhi
Joachimhi Trådstarter
4
Mange tak for svarene. Det lyder som om det orange rør fra køkkenet kan blive liggende, hvilket jeg da vil være ret glad for :-) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Flydespartel som færdigt gulv - metodeforslag
    Lav-Hus (læst 147 gange)
  2. grundfos pumpe vil ikke starte igen
    Fyr og opvarmning (læst 181 gange)
  3. Saltpeterudtræk på indervægge?
    Lav-Hus (læst 224 gange)
  4. "Vindmøllevinger?"
    Over hækken (læst 301 gange)
  5. Skillevæggen der gør vrøvl
    Lav-Hus (læst 449 gange)
  6. Vinkel på stålskelet
    Lav-Hus (læst 595 gange)
  7. Nyt radiator system 2 streget
    Fyr og opvarmning (læst 219 gange)
  8. Et par elspørgsmål, forfradåse og gruppefordeling i stue/køkken
    Lav-Hus (læst 266 gange)
  9. Sikring i lampe?
    Belysning (læst 279 gange)
  10. Terrændæk - flyversand
    Lav-Hus (læst 226 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Kort og godt

Lav-det-selv.dk (LDS) er Danmarks største samlingssted for boligejere og gør-det-selv folk. Hver måned besøges LDS over 600.000 gange, af folk der søger råd, vejledning og inspiration om alt fra boligforbedring til hobbyprojekter.

LDS er drevet af et stærkt fællesskab, hvor alle kan bidrage med viden og ideer.

Følg med