Levetid på PVC-afløbsrør i sommerhus

Hej,

Jeg er i gang med badeværelset i sommerhuset. I den forbindelse bliver gamle vand- og kloakrør i støbejern/galvaniseret også udskiftet. Jeg overvejer at lade en del af den gamle afløbsledning fra køkkenafløbet ligge (PVC - formentlig fra 1972 hvor huset er bygget?) da det umiddelbart ser fint ud, og vil betyde, at jeg ikke også skal have brækket gulvet op i køkkenet. Jeg vil dog udskifte den gamle støbejernsvandlås (vist på billedet) og lave nyt afløb+vandlås til brusenichen også i PVC. Der bliver trukket ny kloak til toilet et andet sted i rummet og ud mod septiktanken. Hvad siger i til at lade PVC-rørerne fra 1972 fra køkkenet blive liggende? I så fald bliver det køkketafløb som mødes med bruseafløb (også i 110mm) og som så går til septikken. Kan dette gå, og hvad er standardlevetiden på sådan nogle, hvis de ikke er skadede?

På forhånd tak,

Joachim

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at man regner med levetid på 50 år, og så håber på mere. Om ikke andet, så vil du i salgssituation stå lidt bedre ved at kunne sige at alt kloak er udskiftet i 2021.

Søren O
skift ned til det orange rør og prøv at undgå at bruge en 88 gra bøjning som der er nu
en god ide at bruge en p eller s vandlås , så skal der ikke vandlås på unde vasken , og den stopper ikke så nemt
en anden ting er at bliver der noget efterfølgende , skal du lige være klar over at det ikke er lovligt at du laver det selv
Der er ingen grund til at skifte de orange rør, medmindre gummiringen er dårlig i muffen. Skulle det være tilfældet kan du skære muffen væk og sætte en stikmuffe på.
Det nye laves i orange selvfølgelig:-)

Bare kald mig BBB 
Mange tak for svarene. Det lyder som om det orange rør fra køkkenet kan blive liggende, hvilket jeg da vil være ret glad for :-) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis