Arbejdstider..

Spørgsmål: Et familiemedlem har skiftende arbejdstider som sosu på et bosted for udviklingshæmmet borgere. Det kan være 12.timers nattevagter, samt 5 til 8-timers dag- og aftenvagter, i snit 37 om ugen.
Nu er der i midlertidig kommet nye vagtplaner, hvor en del af personalet skal have 3-timers vagter fra kl. 5.30 morgen (hvilket i øvrigt er uladsiggørlig for en del af dem med børn). Mit spørgsmål er - er der en nedre grænse for hvor få timer en arbejdsgiver kan forlange en medarbejder kun skal arbejde på en dag - 3 timer er jo intet, og har man lidt langt på jobbet, kan det jo næsten ikke svare sig.  
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad står der angående arbejdstider i vedkommendes overenskomst? At der børn i familien er vel ikke arbejdsgiverens problem, selvom jeg godt kan se, at den der laver vagtplanerne, måske kunne lave mødetiderne anderledes. 

fase
S. Fabrin skrev den 10-10-2021 08:16:48

Hvad står der angående arbejdstider i vedkommendes overenskomst? At der børn i familien er vel ikke arbejdsgiverens problem, selvom jeg godt kan se, at den der laver vagtplanerne, måske kunne lave mødetiderne anderledes. 
Arbejdsgiveren (privat foretagende) har ikke overenskomst med nogen fagforeninger, men den nye vagtplan (som ikke er til diskussion) er blevet varslet med 4 uger. Vil man som arbejdstager ikke accept. vilkårene, kan man betragte sig selv som opsagt.

Ps. Forestil dig en enlig mor med to børn på 7 og 8 år hvor SFO´en end ikke er åbnet på dette tidspunkt om morgen, hvor moderen nu pludselig skal til at møde ind på arbejde kl. 5.30 og 35 km til arbejdspladsen (børnene har ligeså langt til skole) - arme børn. 

Nicholas Efternavn skrev den 10-10-2021 08:37:06

Hej. Fruen i huset har haft sådan en job. Den nedre grænse  er vist 3 timer. Jeg kan desvætrre ikke give dig en kilde på dette.

Anyways, hun sagde op og fik et andet arbejde.

 Det bliver muligvis nok osse konsekvensen i dette her tilfælde - selv om vedkommende hidtil har været glad for jobbet. Selv mener jeg engang at havde hørt at den nedre grænse er 4 arbejdstimer. 

Jeg ser det ligesom Nicholas fortæller find et andet arbejde og sig op  helst med mindre transporttid end 40 min. Når arbejdsgiveren ikke har overenskomst med nogen som helst, er det arbejdstager og arbejdsgiver, som aftaler arbejdsforholdene indbyrdes. Som en hilsen til arbejdsgiver er beskeden tæl støvet op, for jeg kommer ikke mere fra i dag.

fase
Annonce
Hvis hun er sosu uddannet, så hænger jobs på træerne lige nu, så det bliver i det mindste nemt at finde noget andet👍
Frank Chr. skrev den 10-10-2021 09:02:46

 Det bliver muligvis nok osse konsekvensen i dette her tilfælde - selv om vedkommende hidtil har været glad for jobbet. Selv mener jeg engang at havde hørt at den nedre grænse er 4 arbejdstimer. 

 Jeg må sige, at selvom min kone også kunne lide sit job, er vi begge MEGEt glade for hun stoppede, det der med transporttid, underlige timer mm, det er virkelig opslidende (også for børnene). jeg håber personen finder en løsning.


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Så må man jo ansætte en Au Pair pige til de tidlige morgentimer, og evt hvis det ikke passer om eftermiddagen.

Det kan virkeligt ikke være arbejdsgiverens problem om du har små børn der skal passes /evt selv kan stå op og gå i skole) eller om der er en barnepige til du kommer hjem fra job.

Da jeg selv havde små børn(barn) gjorde vi konsekvent det at kun den ene af os havde job "næsten med vilje" så den ene ALTID ville være hjemme.

Nu var ingen af og højt-uddannede, så forskellen rent økonomisk blev minimal fra lavtlønsjob VS kontanthjælp + at vi så ikke havde brug for 2 biler.

Uden at have regnet efter så tror jeg faktisk vi SPAREDE penge på kun at have en bil istedet for 2 og kun 1 af os arbejdede fuld tid.
Zigzag skrev den 10-10-2021 13:51:40

Så må man jo ansætte en Au Pair pige til de tidlige morgentimer, og evt hvis det ikke passer om eftermiddagen.

Det kan virkeligt ikke være arbejdsgiverens problem om du har små børn der skal passes /evt selv kan stå op og gå i skole) eller om der er en barnepige til du kommer hjem fra job.

Da jeg selv havde små børn(barn) gjorde vi konsekvent det at kun den ene af os havde job "næsten med vilje" så den ene ALTID ville være hjemme.

Nu var ingen af og højt-uddannede, så forskellen rent økonomisk blev minimal fra lavtlønsjob VS kontanthjælp + at vi så ikke havde brug for 2 biler.

Uden at have regnet efter så tror jeg faktisk vi SPAREDE penge på kun at have en bil istedet for 2 og kun 1 af os arbejdede fuld tid.

 Er det defor du samler pis i flasker

Zigzag, nej det er ikke arbejdsgiver problem man har mindre børn, men derfor kunne man jo godt lægge sig i selen og forsøge at tage hensyn til det. At ens arbejdstider så som her bliver ændret  markant, er der jo ingen medarbejdere der kan tage højde for. I øvrigt har børnene jo forholdsvis langt til skole 35 km grundet særlige omstændigheder, så au pair er vist ikke en mulighed, heller ikke økonomisk.

Et spørgsmål mere: Ang. min. arbejdstider (i det her tilfælde 3 timer nogen af dagene), så har jeg lige talt med min bror der jobber på LEGO - der er ordningen for vikarer at man aflønnes for min. 4 timer uanset om der så kun er arbejde til f.eks. 2 timer - findes dette og er denne ordning også gældende på andre arbejdspladser.? 
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis