Gamle solfanger virker ikke

Hej vi har et gammelt solfanger anlæg fra start 70 erne da vi bor i hus hvor de var de første til at være med til solenergi.
desværre virker det ikke mere har mistanke om der skal fyldes noget væske på hvor påfylder man det kan intet finde online om den type fanger vi har

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan også blive svært for andre at give et svar, da der hverken er billede eller andre oplysninger om anlægget. Men der må være et par rør som til- og afgang på solfangeren, som kan bruges til påfyldning af væske. Er der ikke en cirkulationspumpe, som måske er stoppet eller har opgivet ævret?

fase
Tag et billede af taget med solfangere og af installationen hvor det samles med fjernvarmen. Det går nok i en kombi beholder hvor fjernvarme har 1 rørspiral og solfanger en anden rørspiral. 
Der er sikkert kun gennemgående rør på loftet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der må være en sikkerhedsventil, et manometer og en trykekspantionsbeholder på anlægget. Vil tro at sikkerhedsventilen sidder øverst oppe.
Der sidder sikkert også en aftapningsventil nederst på rørstrengen til solvarmekredsen. Aftapningshanen kan også bruges til påfyldning af vand. Husk at der skal frostvæske i vandet.

Søren O
Ja og det skal være speciel solfanger frostvæske som kan tåle højere tempo end det man bruger på bilerne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
@ Kovas
Hvor varmt bliver vandet i et solfangeranlæg siden auto frost væske ikke kan bruges ??
Kølevand i en bils kølesystem kan nå op på 130 grader - gør det også det i solfanger ??

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ø det ved jeg ikke men for nogle år siden var jeg meget hook på at lave solvarme og læste en masse om det og her blev det frarådet at bruge den " blå " kølervæske. ​Link​​​

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Plane solfanger kan let nå op på ca 150 gr. Solfanger med Vacumrør går måske ca. 30 gr. højere op, selvfølgelig på en varm solrig sommerdag.
Den færdigblandet solfanger væske jeg bruger, til mine plane solfanger, siger max 165 gr., hvis det havde været for solfanger med vacumrør, skulle der bruges en anden væske for 195 gr.
Ulempen ved selv at blande, med almindelig "poste-vand" er at kalken fra vandet sætter sig i solfangeren, som så over tid risikere at kalker til.
du skal som andre skriver lede efter hvor dine nano metere sider - de viser tryk i dine rør. samme sted vil normalt også være en pumpe til cirkulation, samt tryk expansions beholder samt aftapning og tilslutning/opfyldings ventil.

hvis det kun er lidt tryk som mangler, så kan man normalt godt bruge vandslagen til at efterfylde.
tjek også at der ikke er luft i fangeren - der bør være en luft udskiller med en lille finger skrue - evt. må du op på taget og finde en radiator skrue som du kan lufte ud.

Er det mere tryk der mangler bliver du nød til at efterfylde med samme type frostvæske som oprindeligt er brugt.
der findes forskellige typer og grundlægende findes en rød eller en blå - farven alene viser det dog ikke 100%

frostvæsken til biler er (trods samme farve) ikke det samme som solofanger væske. den til bil er lavet af giftig
ethylen alcohol
solfanger væske er lavet af propyl alcohol som ikke er giftig - det er vigtigt da solfanger væske potentielt ved uheld kan komme i kontakt med drikke vand.
"rigtig" solfanger væske er derfor også lidt dyere.
 https://lcglad.dk/glykol-og-kolevaeske/

f.eks. vvs-eksperten sælger også solfanger væske, men sidst jeg tjekkede var det den giftige udgave. tjek evt. vvfs.dk, de sælger den ugiftige udgave.
(trods fornavne sammenfald med ejeren har jeg ikke andet med dem at gøre, end at jeg er kunde hos dem)

når du har væsken kan det være svært at fylde efter med væsken - det kræver en tryk beholder hvor væsken er i eller et snedigt system hvor du samtidig med påfyldning aftapper gamel væske ved hælp at nivau forskellen på dine 2 spande - få evt. hjælp til det hos vvfs - de kan rådgive om det.

overvej ved samme lejlighed om du vil/kan skifte dine flade solfangere til rør solfangere, de kan også give solvarme om vinteren.

her er et billede af mit anlæg og komponenterne, så kan det være du kan finde dine.
hilsen en glad solvarme ejer siden 2006
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis