Nye dørgreb - låsemekanisme virker ikke

Jeg er ved at male de gamle mahognilaminatdøre i huset, og vil i samme omgang skifte de gamle, grimme plastik dørgreb ud med nogle nye.

De gamle greb var monteret med 3 små skruer. De nye greb har 2 skruer. Så jeg har boret nye huller, og alt passer nu. Bortset fra, at skidtet ikke længere kan låse  

Ved rosetterne omkring nøglehullerne, har jeg været nødt til at bore igennem et eller andet metal-halløj inde i døren. Jeg formoder at skruerne som driller låsemekanismen. Og det er sådan set også totalt ligegyldigt, bortset lige fra døren til toilettet.

Så hvad kan jeg gøre? Findes der greb, som kan monteres på en anden måde, end med gennemgående skruer? Eller er der andre fifs?

Jeg er stædig, men jeg er også tæt på at smide håndklædet i ringen, og ringe efter den lokale handyman og tage en sjus i stedet  

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det lyder som om du har sat skruerne ind i låsekassen og ødelagt dem.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du spørger om der findes andre dørgreb som monteret med små træskruer fremfor gennemgående skruer. Hvis du går i det lokale byggemarked vil du finde flere greb der opfylder det krav.
Hvis jeg dog har forstået dit spørgsmål rigtigt har du allerede monteret dit nye greb på flere døre og dermed boret igennem og ødelagt låsemekanismen i flere døre.
Hvis det kun er toilet døren hvor det er et praktisk problem at den ikke kan låse var det så ikke bedre at udskifte låsekassen på denne dør fx med https://www.jemogfix.dk/laasekasse-assa-110-mm/5100/9052983/
På den måde kunne du bibeholde det type/design af håndtag du har udset dig og samtidig bibeholde låsemuligheden på toilet døren ?

Hensan skrev den 09-10-2021 21:17:20

Du spørger om der findes andre dørgreb som monteret med små træskruer fremfor gennemgående skruer. Hvis du går i det lokale byggemarked vil du finde flere greb der opfylder det krav.
Hvis jeg dog har forstået dit spørgsmål rigtigt har du allerede monteret dit nye greb på flere døre og dermed boret igennem og ødelagt låsemekanismen i flere døre.
Hvis det kun er toilet døren hvor det er et praktisk problem at den ikke kan låse var det så ikke bedre at udskifte låsekassen på denne dør fx med https://www.jemogfix.dk/laasekasse-assa-110-mm/5100/9052983/
På den måde kunne du bibeholde det type/design af håndtag du har udset dig og samtidig bibeholde låsemuligheden på toilet døren ?

 Tak! Det anede jeg ikke man kunne. Jeg smutter ned efter et par låsekasser i morgen  

Har du overvejet lige at nive spidsen af skruerne?
Jeg fik gjort det samme på et gammelt skab.. efter at have klippet nogle millimeter af skruerne, så spidsen ikke længere gik ind i låsekassen, kunne den låse igen..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 10-10-2021 08:10:00

Har du overvejet lige at nive spidsen af skruerne?
Jeg fik gjort det samme på et gammelt skab.. efter at have klippet nogle millimeter af skruerne, så spidsen ikke længere gik ind i låsekassen, kunne den låse igen..

 Lige netop dét nåede jeg også frem til sent i går aftes, men det var efter et par sjusser, så jeg tænkte at udskyde det til i dag. Men jeg nåede at få testet låsemekanismen på en dør, hvor hullerne er boret, men skruerne endnu ikke sat i, og det virkede glimrende. Så jeg må lige teste det senere  


Og tak - I er virkelig gode!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også