Er jord nødvendigt?

Hej

Som relativt ny boligejer støder vi på en håndfuld førstegangsproblemer, som vi nu vender os mod LDS for at få løst.

Vi har købt et par nye lamper, som selvfølgelig har de klassiske blå og brune ledninger (ingen problem der)

I lamperne sidder der dog også en meget kort ledning til jord. Vi hænger lamperne op en meter fra udtagene, hvorfor disse jord-ledninger IKKE kan nå udtaget. Spørgsmålet er derfor: er det nødvendigt at bruge disse jord-ledninger? Lamperne hænges op i stuen, de er af metal. Kan man lade jord-ledningerne forblive ikke-forbundet til noget som helst og bare lade dem hænge løst i lampen?

Håber det giver mening og nogen har et godt input eller to!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er to muligheder:
1. Du hænger lamperne op og forbinder til udtaget med et stykke flad 2x0,75 mm2 ledning og undlader dermed jordledningen.
2. Du hænger lamperne op og forbinder til udtaget med et stykke rundt ledning 3x0,75 mm2 ledning og har jordledningen med.
Til dit sidste spørgsmål er svaret, selvom jeg ikke kender lamperne, ja hæng lamperne op op glem jorden.

fase
Et billede af lampen og den korte jordledning vil hjælpe til at forstå problemet helt, men som udgangspunkt:
Hvis der er jord i dit lampeudtag, bør du helt sikkert forbinde jord til lampen. Så en lampeledning med 3 ledere fra lampeudtaget og hen til lampen, hvor de kan forbindes til både fase, nul og jord.

Tak for svaret begge to - selvom det dog ikke er helt de samme anbefalinger.

Jeg er med på, at ved at tilslutte jord gøres det nok mest rigtigt. Det kommer dog til at kræve, at jeg netop begiver mig ud i at skulle klippe og tilpasse den eksisterende ledning, mens en ny ledning ligeledes vil skulle tilpasses - dette har jeg heller ingen erfaring med.

På billederne ses medfølgende ledning(er) til lampen og vores nuværende opsætning, hvor jord-ledningen selvfølgelig ikke kan nå udtaget.
Jeg kan ud fra billedet se, at jordledningen kun er tilsluttet ophænget men ikke selve lampen. Ud fra det vil jeg ikke have problemer med at bruge den ledning, der er monteret i lampen, uden jord. Selve lampen er ikke jordet, så den jord, der er tilsluttet ophænget, kan du ikke bruge til noget son helst.

fase
Annonce
Jeg er enig med Fabrin. Da den metaldel, som jordledningen er tilsluttet er ude for normal rækkevidde, vil jeg heller ikke bekymre mig om jording.
Rigtig gode pointer og det giver selvfølgelig god mening!

Mange tak for hjælpen begge to. Det var én ting mindre at bekymre sig om, så vi er meget taknemmelige for jeres hjælp :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis